Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät TTK (3 op)

Toteutuksen tunnus: UPAMU1003-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 31.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.11.2023 - 30.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 40
Opettajat
Piia Rytilahti
Ryhmät
PAMA1
Palvelumuotoilun monialainen maisteriohjelma, 1. vuosikurssi
Opintojakso
UPAMU1003

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa- eritellä palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät- käyttää palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä- ymmärtää kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta

Toteutustavat

Luennot ja menetelmäharjoitukset (21 h), itsenäinen työskentely sekä luentoihin ja kirjallisuuteen perustuva oppimispäiväkirja (60 h).

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä menetelmäharjoituksiin ja oppimispäiväkirja.

Sisältö

Kurssilla opitaan palvelumuotoilun prosessi ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Kurssi antaa opiskelijalle valmiudet näiden soveltamiseen yritysten ja yhteisöjen kehittämisprojekteissa.

Oppimateriaalit

Stickdorn, M. ym. (2018). This is Service Design Doing. O’Reilly Media. Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Miettinen, S. & Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods. Moritz, S. (2005). Service Design: Practical Access to an Evolving Field. Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Esitietovaatimukset

UPAMU1001 Johdanto muotoiluajatteluun

Lisätiedot

Etusijalla ovat taiteiden tiedekunnan opiskelijat.
Muiden tiedekuntien opiskelijoita otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Siirry alkuun