Advanced Qualitative Research (6cr)
Code: PAMA1651-3004
General information
- Enrollment
- 01.12.2023 - 11.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.01.2024 - 12.04.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Piia Rytilahti
- Course
- PAMA1651
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa tunnistaa laadullisen tutkimuksen erilaisia lähestymistapoja ja tutkimusmenetelmiä
- soveltaa lähestymistapoja ja menetelmiä oman pro gradu -tutkielmansa kysymystenasettelussa ja metodissa sekä muiden tutkimusten arvioinnissa
- osaa analysoida laadullisia aineistoja (teksti, kuva, video) manuaalisesti ja tietokoneavusteisesti esimerkiksi Atlas.ti -ohjelmaa hyödyntäen sekä soveltaa oppimaansa oman tutkielma-aineiston analyysissä
Execution methods
Luennot 42 h, itsenäinen työskentely 120 h tai vaihtoehtoisesti erityisestä syystä laaja oman alueen tutkimuskirjallisuutta referoiva essee sekä analyysiharjoitus, joka sovitaan erikseen vastuuhenkilön kanssa.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustehtävien hyväksytty suorittaminen.
Content
Perehtyminen laadullisen tutkimuksen perusperiaatteisiin, tiedonintresseihin, erilaisiin tutkimusotteisiin ja -menetelmiin ihmistieteissä. Laadullisen tutkimuksen lähestymistapojen ymmärtäminen ja soveltaminen omaan tutkimusalueeseen, tutkimuksen eri vaiheisiin, kokonaisrakenteeseen ja erityispiirteisiin. Laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman hallinta ja prosessi aineistonhankinnasta analyysiin ja tulkintaan.
Opiskelijat voivat halutessaan tuoda omaa aineistoaan mukanaan ja kokeilla sen työstämistä tietokoneavusteisesti esimerkiksi Atlas.ti- ohjelman avulla tai harjoitella ohjelman käyttöä valmiilla aineistolla. Opintojaksolla käsitellään laadullista analyysia käsittäen laadullisten aineistojen järjestämisen, koodauksen, havaintojen teon ja tulkinnan. Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee tietokoneavusteisen laadullisen analyysin tutkimuksen työkaluna sekä sen mahdollisuudet ja rajoitukset laadullisen aineiston analysoinnissa.
Materials
Oheiskirjallisuus ja muu materiaali sovitaan erikseen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.