Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) (10 op)
Toteutuksen tunnus: R81OJ19PROJ-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 05.02.2024
Ajoitus
06.02.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 - 10
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
10 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Milla Hirvaskari
- Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö
Jenni Pyhäjärvi
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
Tavoitteet
Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.
- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.
Sisältö
- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024. Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom (opintoinfo). Ohjaukset Teams tai kasvotusten, toimeksiannon tarpeen mukaan.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit sekä kaikki Moodlessa ja tapaamisissa esitetyt lähdesuositukset eri modoissaan ml. toimeksiantajan jakamat materiaalit.
Sovellettava projektinhallinnan teoriaa käytäntöön
Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)
Silfvenberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Osoitteessa: http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/liitetiedostot/ideasta_projektiksi.pdf .
Muu materiaali projektin substanssin mukaan.
Opetusmenetelmät
Opinto alkaa 6.2.2024 klo 12.30-14.00 opintoinfolla ZOOM -virtuaalitilassa. Moodle -työtila aukeaa ilmoittautuneille (hyväksytty) ennen opintoinfoa. Aloitustapaamisessa esitellään ja käynnistetään projektit.
Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä vaiheittain. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle ja toimeksiantajalle.
Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan toimeksiannon tarpeen mukaan (ohjaukset eivät ole lukujärjestyksessä).
HUOM: Opinnon voi suorittaa ympäri vuoden 5 - 10 op laajuudessa, riippuen toimeksiannosta/projektista ja sen laajuudesta. Mahdollisista erillisistä matkailualan projektitoimeksiannoista tiedotetaan sähköpostitse. Projektien rytmitys on toimeksiannon tarpeen mukainen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI-integraatio 100%
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu/Osaamisen-tunnistaminen
Laadit osaamisportfolion osaamisen näyttönä vastuuopettajan ohjeistuksen mukaisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan Jenni Pyhäjärvi: jenni.pyhajarvi@lapinamk.fi.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistehtävät:
- Projektisuunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi
HUOM: Yliopiston opiskelijoiden tulee ilmoittautua toteutukselle hakijan työpöydän kautta, josta opiskelijatiedot siirretään toteutukselle. Ilmoittaudu osoitteessa:
https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3349
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.
Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Oppimisasenteen ja työskentelytavan tulee olla itseohjautuva ja ratkaisukeskeinen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.
Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.
Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.
Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata, eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.
Englanniksi