Skip to main content

Muodin, tekstiilitaiteen ja materiaalitutkimuksen metodit (4cr)

Code: MUTE3113-3003

General information


Enrollment
08.08.2023 - 13.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Teachers
Heidi Pietarinen
Ana Nuutinen
Johanna Oksanen
Teacher in charge
Ana Nuutinen
Course
MUTE3113

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- syventää muodin, tekstiilitaiteen ja materiaalitutkimuksen tietoa tutkimusmenetelmistä
- syventää laadullisten tutkimusmenetelmien tuntemusta ja hallintaa
- soveltaa taidelähtöisiä menetelmiä osana tutkielman taiteellista osaa

Execution methods

Luennot 28 h ja itsenäinen työskentely 80 h.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoitustehtävä(t) ja niihin liittyvien prosessien esittely
ryhmälle.

Content

Opiskelija perehtyy tutkimusmenetelmiin alan asiantuntijoiden luennoilla ja arvioi menetelmien soveltuvuutta
omaan pro gradu -tutkielmaan.

Materials

Fuad-Luke, A. (2009). Design Activism. Beautiful Strangeness for a Sustainable World. Routledge. Leavy, P. (2018). Handbook of arts-based research. New York: The Guilford Press. Nimkulrat, N. (2009). Paperness: Expressive material in textile art from an artist's viewpoint. [Helsinki]: University of Art and Design Helsinki. Kawamura, Y. (2020). Doing Research in Fashion and Dress: An Introduction to Qualitative Methods. Bloomsbury. Koskennurmi-Sivonen, R. (Toim.) (2012) Johdatuksia pukeutumisen tutkimukseen. Tekstiilikulttuuriseuran julkaisuja 6. Helsinki: Tekstiilikulttuuriseura. Muu alan kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa


Assessment criteria, satisfactory (1)

- Teoreettinen viitekehys jäsentymätön ja suppea / / teoreettinen lähtökohta vaatimaton
- Käsitteet ja olettamukset osittain selkeästi määritelty / määrittely riittämätön / käsitteiden käyttö haatimatonta / suhde kokonaisuuteen ei toimi.
- Suhteellisen vähän relevanttia kirjallisuutta / lähteiden käyttö epätasaista tai puutteellista
- Teksti suhteellisen toimivaa / teksti kankeaa, tyyli joskus vaikeaselkoista.
- Työssä epäjohdonmukaisuuksia, rakenne ei aina perusteltu / kieli ja ulkoasu viimeistelemätön / viitteiden käytössä epäjohdonmukaisuuksia.

Assessment criteria, good (3)

- Teoreettinen viitekehys jäsentynyt ja selkeä / teoreettinen lähtökohta toimiva
- Käsitteet ja olettamukset selkeästi määritelty / määrittely hyvä / käsitteiden käyttö sujuvaa / suhde kokonaisuuteen toimiva
- Relevanttia kirjallisuutta kattavasti / lähteiden käyttö vakuuttavaa / lähteitä käytetty asiallisesti / hyvin argumentoitua pohdintaa,
- Teksti toimivaa ja sujuvaa / tyylillisesti asiallista / kieli virheetöntä / jokseenkin virheetöntä tai helppolukuista,
- Työn rakenne selkeä ja johdonmukainen / työn ulkoasu siisti / kieli ja ulkoasu huolellista / viitteiden käyttö sujuvaa.

Assessment criteria, excellent (5)

- Teoreettinen viitekehys hyvin jäsentynyt ja perusteltu / hyvä teorioitten tuntemus
- Käsitteet ja olettamukset syvällisesti ymmärretty / määrittely laadukasta / käsitteiden käyttö vakuuttavaa / suhde kokonaisuuteen toimiva
- Relevanttia kirjallisuutta kattavasti / kansainvälistä kirjallisuutta / lähteiden käyttö kattavaa ja kriittistä / hyvin argumentoitua pohdintaa / selkeä ja analyyttinen ote.
-Teksti sujuvaa / tyylillisesti erinomaista / kieli virheetöntä / teksti osoittaa kypsää ja luovaa ajattelua, analyyttistä otetta
- Työn rakenne selkeä ja johdonmukainen / työn ulkoasu harkittu ja viimeistelty kieli ja ulkoasu huolellista / viitteiden käyttö vakuuttavaa.

Go back to top of page