Siirry suoraan sisältöön

Kesäpeliopinnot 2023 (20 op)

Toteutuksen tunnus: ANPE1400-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
22.05.2023 - 31.08.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
20 op
Lähiosuus
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tomi Knuutila
Opintojakso
ANPE1400

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Oppimistavoite on, että opiskelija osaa suunnitella ja tuottaa pelejä, pelillisyyttä hyödyntäviä sovelluksia, taideteoksia tai niiden osa-alueita oman pääaineensa ja sivuaineen opinnoista saamillaan valmiuksilla sekä reflektoida työtään pääaineensa teoreettista taustaa vasten.

Toteutustavat

480 h luento ja ryhmätyöskentely
60 h itsenäinen opiskelu

Suoritustavat

pintojakson arviointi perustuu peliprojektin aikaiseen prosessiin, toteutukseen, laatuun, tiimityöhön, aktiivisuuteen ja väli- ja loppukatsauksissa osoitettuun osaamisen.

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Arviointi koostuu tiimiarvioinnista, itsearvionnista ja opintojakson toteutukseen osallistuvien ohjaajien arvioista koskien opiskelijan palauttamia töitä opintojakson aikana. Työtä mitataan versiohallintajärjestelmään palautettujen toteutusosuuksien pohjalta. Yksilöllisesti arvioidaan opiskelijan työn panosta ryhmän jäsenenä sekä tämän peliin tuottamien mediaelementtien, koodin, taidekonseptoinnin, käsikirjoituksen, dokumentaation, ja muun tuotetun materiaalin laatua ja määrää sekä niiden suhdetta lopputulokseen.

Sisältö

Opetus tapahtuu hybridimallina: sekä etä- että lähiopetuksena, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua opetusvideomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Lähiopetuksen lisäksi opettajat molemmista oppilaitoksista tukevat ja ohjaavat koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissaan. Opiskelijat muodostavat kesäopintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, joissa suunnitellaan ja toteutetaan peliprojekti. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Pelimoottorin perusteet ja pelieditorin käyttö, ohjelmointi, pelien käyttöliittymäsuunnittelu, kuvien, videoiden ja 3D-mallien tuotantoketju, kenttäsuunnittelu, maaperän / maiseman suunnittelu, animaatioiden käyttäminen, fysiikkaohjelmointi, ääniohjelmointi, tekoälypolut
- 3D Mallinnus, UV-mäppäys, rigaus, teksturointi, animointi
- Materiaalien teksturoinnin erikoisohjelmat
- Pelien historia ja pelien kulttuuriset erityispiirteet taidemuotona
- Pelisuunnittelu, käsikirjoittaminen
- Konseptitaide ja vektorigrafiikan perusteet
- Peliäänien tuotanto
- Pelituotanto, tiimin- ja ajanhallintatyökalut, scrum-menetelmä
- Tiimityö ja etätyöskentelyyn tarvittavat työkalut

Oppimateriaalit

Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana. Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Oppitunneilla käytetään myös kirjallisuutta, joka on saatavilla projektitiimien tiloissa. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.


Opetusmenetelmät

Kesäpeliopinnot 20 op (Linkki ja ohjeistus sivulta https://kesapeliopinnot.frostbit.fi/

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, opiskelijan työpanosta ei näy.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Työpanos ryhmässä ollut vaisu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa oppia uutta. Opiskelijan rooli tiimityöskentelyssä tärkeä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja osataan soveltaa omia taitoja moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus. Opiskelija on oppinut pelien tuotantoprosessista paljon uutta ja toiminut ryhmässään muita kannustavana ja tukevana.

Siirry alkuun