Siirry suoraan sisältöön

Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MAT202-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 01.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Marja Lempiäinen

Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät

  • RA81M24K
    Restonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

19.8.-1.10.2024
Ohjaustapaamiset Zoom, materiaalit, verkkotentit ja -keskustelut Moodle oppimisympäristö,

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Edita. Myös vanhemmat painokset mahdollisia. Saatavana myös e-kirjana.



Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.



Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opetus- ja ohjaustapaamiset, itsenäinen tiedonhaku, ennakkotehtävä, aineistoesseen laatiminen yksilötyönä ja itsenäiset verkkotentit (113 h). Opetus- ja ohjaustapaamiset etänä Zoomissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö osaamisportfolion tai suulisen näytön avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena ennakkotehtävä, soveltava aineistoessee sekä verkkotentit (3 kpl).
Arviointiasteikko: ennakkotehtävä 5 pistettä, verkkotentit 3 x á 20 pistettä (yhteensä max. 60 p.) ja soveltava aineistoessee max. 55 pistettä. Arviointi asteikolla hylätty/t1-k5 oheisen taulukon mukaisesti:

107 - 120 p. k5
93- 106 p. h4
78 – 92 p. h3
63 – 77 p. t2
49 – 62 p. t1
0 - 48 p. hylätty

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.