Skip to main content

Managing Services of Elderly People (10 cr)

Code: K702GL27OJ-3005

General information


Enrollment
02.10.2023 - 30.11.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.12.2023 - 08.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Anne Puro
Anne Jokelainen
Tuula Ahokumpu
Teacher in charge
Tuula Ahokumpu
Groups
KA72G21S
Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2021
Course
K702GL27OJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Opintojakso toteutuu aikavälillä 4.12.2023 - 8.3.2024

Materials

Kirjallisuuspiirin materiaali (voi päivittyä vielä ennen ennakkotehtävänantoa) Johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvä kirjallisuus: 1. Rämö, Ari 2017. Yksinkertaista johtamista – arvostaen 2. Järvinen Pekka 2014. Onnistu esimiehenä. 3. Juuti, P. 2013. Jaetun johtajuuden taito. 4. Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. 5. Vartia Maarit, Gröndahl Maisa, Joki Marjut, Lahtinen Marjaana & Soini Sinikka 2012. Haastavat tilanteet esimiestyössä. 6. Vähäkangas Pia, Niemelä Katriina ja Noro Anja: Ikäihmisten kuntoutumista edistävän toiminnan lähijohtaminen: Koti- ja ympärivuorokautisen hoidon laatu ja kehittäminen. THL Raportti 48/201 7. Juuti Pauli ja Rovio Esa (toim.) 2010. Keskusteleva johtaminen 8. Paasivaara, Suhonen ja Virtanen 2013. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. 9. Barnas, Kim ja Addams, Emily (2017) Enemmän kuin sankareita. LEAN-ajattelun mukainen terveydenhuollon johtamisjärjestelmä. 10. Järvinen Pekka, Rantala Jukka, Ruotsalainen Petri, 2016: “Johda suoritusta” 11. Torkkola, Sari 2015: “Lean asiantuntijatyön johtamisessa” 12. Ristikangas, M-R. & Grünbaum, L. 2016. Valmentava esimies. Onnistumista palvelevat positiot. 13. Ristikangas, M-R. & Ristikangas, V. 2011. Valmentava johtajuus. Helsinki: WSOY- pro. 14. Salmimies, R. & Ruutu, S. 2013. Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin 15. Jenni Kulmala (toim), Parempi vanhustyö, Menetelmiä johtamisen kehittämiseen 2017 PS-Kustannus Työyhteisön toimintaan ja työhyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta 1. Mäkikangas, Anne & Mauno, Saija & Feldt, Taru 2017. Tykkää työstä: työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. 2. Manka, Marja-Liisa & Manka, Marjut 2016. Työhyvinvointi. 3. Kauhanen, Juhani 2016. Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä. 4. Paasivaara, Juhani & Nikkilä, Leena 2010. Yhteisöllisyydestä työhyvinvointia 5. Petri Virtanen ja Marjo Sinokki; Hyvinvointia työssä. 2014 6. Aulankoski, Sanna 2016. Törmäyksistä työniloon. 7. Aarnikoivu, Henrietta 2010. Työelämätaidot: menesty ja voi hyvin. 8. Goleman, Daniel 2012. Tunneäly työelämässä. 9. Virolainen, Harri 2012. Kokonaisvaltainen työhyvinvointi. 10. Järvinen Pekka, 2017: “Menestyvän työyhteisön pelisäännöt” 11. Juuti, P. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 12. Suonsivu, K. 2014. Työhyvinvointi osana henkilöstöjohtamista. 13. Hoitotyön vuosikirja 2014: Työhyvinvoinnin keinot. Lisäksi muu ajankohtainen tutkimustieto ja materiaali aiheeseen liittyen


Teaching methods

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä ennen ensimmäisiä kontaktipäiviä. Ennakkotehtävänä opiskelijat laativat annetun ohjeistuksen mukaan pienryhmätyöskentelynä yhdestä johtamiseen ja yhdestä työhyvinvointiin liittyvästä teoksesta kirjallisuusreferaatit ja niistä tiivistetyt esitykset, jotka esitetään koko ryhmälle seminaaripäivissä 15.-16.1.2024.
Opintojakson osaamistavoitteisiin ja keskeisiin sisältöihin ja käsitteisiin opiskelijat orientoituvat ensimmäisenä kontaktipäivänä ohjatusti Kahoot- toimintaympäristössä.
Kontaktitunneilla oppiminen toteutuu luentojen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn menetelmiä hyödyntäen. Lisäksi työelämän edustajien asiantuntijuutta hyödynnetään vierailevina asiantuntijoina.
Etäopiskelujaksojen itsenäistä työskentelyä ohjataan erillisillä välitehtävillä käänteisen oppimisen periaatteilla.

Employer connections

Työelämäyhteistyö: työelämän johtamisen ja työhyvinvoinnin asiantuntijoita yksityiseltä, julkiselta ja kolmannelta sektorilta vierailijoina.

Exam schedules

Opintojakson arvioitavat tehtävät:
- Kirjallisuuspiirin referaatti ja sen esittäminen muulle ryhmälle
- Oman henkilökohtaisen johtamisen ja esimiestyön käyttöteorian rakentumisen kuvaaminen
- Ryhmätehtävä: Case- teorian rakentaminen johtamisen teemaan liittyen

Student workload

270 h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa analysoida niiden toteutumisen ja merkitystä eri näkökulmista. Opiskelijaosaa toimiahyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvatalaadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaaarvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvatatyöyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttäähyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelijaarvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti niiden toteutumistaja merkitystä eri näkökulmista.Opiskelijaosaa toimiahyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija analysoi ja arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.

Qualifications

NULL

Go back to top of page