Siirry suoraan sisältöön

Tavoitteellinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK116-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 21.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 31.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

0 - 45

Opettaja

  • Anzelika Krastina
  • Anu Harju-Myllyaho
  • Maarit Tihinen

Opiskelijaryhmät

  • R31YE24K
    Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan arvioida ja soveltaa olemassa olevaa tietoa käytännön ongelmien ratkomisessa ja uudenlaisten ratkaisujen kehittämisessä. Hän osaa ennakoida oman alansa tulevaisuutta, toimintaympäristöjen muutoksia sekä globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia eri tasoille. Hän kykenee perustelemaan kehittämistoimintojen tarpeita ja määrittelemään niille kestäviin ratkaisuihin perustuvia tavoitteita.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompetenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan ennakoiva viitekehys
• Tutkimuksen, kehittämisen ja projektin tunnuspiirteet
• Rahoitusinstrumentit
• Kehittämistoiminnan lähestymistavat ja menetelmiä

Aika ja paikka

Virtuaalikontaktit:
Ti 16.1.2024 klo 17-21
To 25.1.2024 klo 17-19 (2h)
Ti 20.2.2024 klo 17-21

Muutokset aikatauluihin ovat mahdollisia.

Huom! Kevätlukukauden 2024 aikana järjestetään asiantuntijaluentoja, jotka tuovat ennakointiin ja kehittämiseen uusia näkökulmia ja näin vahvistavat teidän osaamista. Luennoille osallistuminen on vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa. Tarkemmat aikataulut ilmoitetaan kunkin luennon vahvistuttua.

Oppimateriaalit

Tarkentuu opintojakson alussa, mm. seuraavat:



Aalto ym. 2022. Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (kirja)



Ahvenharju et al. 2021. Individual futures consciousness: Psychology behind the five-dimensional Futures Consciousness scale



Börjeson et al. 2006. Scenario types and techniques: Towards a user’s guide



Dufva M. 2019. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142.



Megatrendit, Sitra.



TOPI, tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaaleja



Suomen aluekehityksen skenaariot 2040.



Alueelliset kehitysnäkymät TEM 2022.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu virtuaalikontakteja annetun aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä.
Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa perustella yksittäisin esimerkein osaamistaan suhteessa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyviin käsitteisiin.
- tunnistaa soveltavassa tehtävässä yhteyden ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen.
- kuvaa käyttämiään menetelmiä, käyttää perusteluissaan esimerkkejä sekä nostaa esille yksittäisiä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- perustelee tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvien käsitteiden avulla omaa osaamistaan, tunnistaen ja tiedostaen omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- kokeilee uusia menetelmiä soveltaa ennakoivaan kehittämiseen ja kestävään kehitykseen liittyvää käsitteistöä soveltavassa tehtävässä.
- analysoi tehtävässään valintojaan todennettuun tietoon peilaten ja loogisia johtopäätöksiä tehden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- kuvaa tavoitteelliseen kehittämiseen liittyvän osaamisensa kehittämistarpeet ja menetelmät sekä niihin vastaamisen.
- vertailee eri menetelmävaihtoehtoja soveltavassa tehtävässä ja tulevaisuuskuvaa luodessaan hän tuottaa tietoa myös ennakoivan kehittämisen ja kestävän kehityksen valossa.
- perustaa arvionsa todennettuun tietoon ja tekee päätelmiä tuottaen uusia näkökulmia aiheeseen.