Tekstilajit (AMK) (5 op)
Toteutuksen tunnus: MATVTL-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 03.02.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 21.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä päivä (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä ilta (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Täysin itsenäinen opiskelu (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä päivä
- Harjoitusryhmä ilta
- Täysin itsenäinen opiskelu
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus viikolla 6 Zoomissa. Viikot 6 ja 12-16 itseohjautuvaa ja ohjattua opiskelua Moodlessa ja Zoomissa.
Kielet:
Viikko 6 englanti
Viikot 12-13 ruotsi
Viikot 14-15 suomi
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-työtilassa ja se koostuu opettajien laatiman materiaalin lisäksi opintojakson sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muusta soveltuvasta materiaalista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu itseohjautuvasti Moodle-työtilaa hyödyntäen ja ohjatusti virtuaaliluokassa.
- harjoitustunnit
- viikkotehtävät
- kielikohtaiset lopputehtävät
Opintojaksolla opiskeltavien kielten osuudet: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka jo tekee työssään opintojaksolla opiskeltavia sisältöjä voi halutessaan suorittaa opintojakson täysin itsenäisesti osallistumatta harjoitustunneille. Suosittelemme tätä vaihtoehtoa vain niille, jotka eivät koe ruotsia, englantia tai suomenkielistä kirjoittamista hankalaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Valitse aikatauluusi sopiva harjoitusryhmä.
Päiväryhmä välillä klo 9.00-15.00.
Iltaryhmä klo 17.30 - 19.00.
Täysin itsenäinen opiskeluryhmä: ei harjoitustunteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kielten arvioitavien tehtävien painotetusta keskiarvosta.
Ruotsin kielen tutkintotodistukseen merkittävä kirjallisen taidon arvosana määräytyy tällä opintojaksolla annettavan näytön perusteella.
Hylätty/0: Opintojakson suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa osaamistavoitteita.
Tyydyttävä:
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Hyvä:
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Kiitettävä
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)