Korkeakouluopetuksen pedagoginen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KKPEDA03-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 31.07.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.12.2023 - 14.06.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää omat henkilökohtaiset ja ammatilliset lähtökohtansa opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
- ymmärtää arvioinnin ja palautteen merkityksen oppimiselle ja tuntee oppimista tukevia arviointimenetelmiä
- osaa soveltaa pedagogista tietoa mielekkään oppimiskokonaisuuden suunniteluun ja toteutukseen
- osaa arvioida ja kehittää omaa opetustaan sekä toimintaansa opettajana
Toteutustavat
Opiskelija laatii kehittämistehtävää varten kirjallisen suunnitelman. Suunnitelmassa kuvataan kehitettävä opintojakso, opintojen osa tai vastaava, kehittämistyölle asetetut tavoitteet, suunnitelma käytännön toteutukseksi, sekä määritellään omat oppimistavoitteet. Suunnitelman laatimisen jälkeen siitä keskustellaan kehittämistyön aloituskeskustelussa, jossa ovat mukana korkeakoulupedagogisista opinnoista vastaava yliopistonlehtori, nimetty mentori sekä opiskelija. Tilaisuus voidaan toteuttaa etä- tai lähitapaamisena.
Opiskelija toteuttaa kehittämistyön suunnitelman mukaan osana omaa opetustaan. Toteutuksen jälkeen opiskelija laatii kehittämistyöstä raportin, johon sisältyy myös arvioiva osuus.
- lähiopetus 2 h
- aloituskeskustelu 1 h
- itsenäinen työskentely 130 h
Suoritustavat
- Kehittämistehtävän kirjallinen suunnitelma ja aloituskeskustelu
- Kehittämistehtävän toteutus osana omaa opetustyötä
- Kehittämistehtävän raportti ja itsearviointi
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman opetuksen kehittämistehtävän, joka kiinnittyy johonkin omalla opetusvastuulla olevaan opintojaksoon, opintojen osaan tai vastaavaan ja sen toteutukseen. Kehittämistehtävässä tulee olla pedagogiikkaa uudistava ote, joka toteutuu tutkimusperustaisen suunnittelutyön ja uusien pedagogisten toimintatapojen kokeilemisen ja arvioinnin myötä. Kehittämistyötä mentoroi nimetty, mielellään pedagogisesti pätevä kollega, joka työskentelee oppilaitoksessa opetustehtävässä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on tehnyt kaikki vaadittavat suoritukset ohjeiden mukaan. Kehittämistehtävä on toteutettu suunnitelman mukaan ja todennettu mentorilta saadulla kirjallisella palautteella. Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista.
Hylätty: Kaikkia vaadittavia suorituksia ei ole tehty. Kehittämistehtävän käytännön toteutuksesta ei ole esitetty saatua kirjallista palautetta tai toteutuksessa on käynyt ilmi merkittäviä puutteita. Kokonaisuutena kehittämistyön toteutuksesta puuttuu suunnitelmallisuus ja jäsentyneisyys. Opintojakson sisältöjen hallinta jää välttävälle tasolle.