Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701SL32OJ-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
15.1-13.2 2024.
Kontakti ja etäopetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisuus:
- Syvänen S. & Toivonen S. (2022): Sotehelmiä hyvinvointialueiden johtamisen ja kehittämisen tueksi.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö.
- Lehto, K (toim.) 2014. Pirullisista ongelmista hyvään hallintoon. Vaasan yliopiston julkaisuja. Opetusjulkaisuja 65.
Muu kirjallisuus:
- Hallintolaki: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. – file:///C:/Users/lnisula/Downloads/978-952-293-790-2-kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas-2022.pdf
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. file:///C:/Users/lnisula/Downloads/978952-293-792-6-kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas-2021.pdf
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kontaktiopetuksena (lähi- ja etäopetus). viikoilla 3-7.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät arvioidaan hylätty/tyydyttävä/hyvä/kiitettävä annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Arvioinnissa toteutetaan jatkuvaa arviointia ja lopullinen numeerinen arvosana määräytyy kaikkien tehtävien perusteella.
Poissaolot luennoilta tulee korvata itsenäisesti toteutettavalla poissaolon aikana käsiteltyyn aiheeseen liittyvällä erillisellä tehtävällä. Oppimistehtävien tekeminen edellyttää aktiivista läsnäoloa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon sisältyvien tehtävävien palautus:
- 15.1. 2024 (ennakkotehtävä)
- 15.2
- 16.2
Opettajan kanssa erikseen sopimalla uusintamahdollisuudet:
- 1.3
- 31.3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia. Opintojaksoon sisältyvien tehtävien arviointi: hylätty/tyydyttävä/hyvä/kiitettävä. Numeerinen kokonaisarviointi tehtävien perusteella.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tehtävissään osoita hallitsevansa opintojakson tietoperustaa
.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.