Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE17-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Leila Nisula

Vastuuhenkilö

Leila Nisula

Opiskelijaryhmät

  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä: työmarkkina-asema, koulutus, toimeentulo ja sosiaalinen osallisuus
- osaa kuvata aikuissosiaalityön käsitteen ja aikuissosiaalityön tavoitteet
- tuntee aikuissosiaalityön keskeiset työmenetelmät (ennaltaehkäisevä työ, varhainen tuki, kuntouttava sosiaalityö, yhteisötyö, rakenteellinen työ
- osaa toimia aikuissosiaalityön erityiskysymyksissä
- soveltaa aikuissosiaalityötä koskevaa lainsäädäntöä ja hankkii ajankohtaista tutkimustietoa

Sisältö

Sisältö:
- aikuisen osallisuutta edistävät ja rajoittavat yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät
- aikuissosiaalityön käsite, tavoitteet ja keskeiset työmenetelmät
- aikuissosiaalityötä ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Lähiopetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 11-14.

Oppimateriaalit

Matthies,  A.-L.; Svenlin, A. & Turtiainen, K.  2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus. Verkkojulkaisu.



Oppituntien aikana annettava lähde- ja moodlemateriaali

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena (36 t.). Opetusmenetelminä hyödynnetään luentoja, tuntitehtäviä sekä opiskelijoiden itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään työelämäyhteyksiä opintojaksoon sisältyvien itsenäisten tehtävien osalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuudet sovitaan opintojakson alkessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lapin Amk:n Ahot-käytänteiden mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä asiakastyössä

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa ihmisten osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen aikuissosiaalityössä.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää aikuissosiaalityön tutkimustietoa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää ihmisten osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa aikuissosiaalityön tutkimustietoa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan ihmisten osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa analysoida aikuissosiaalityön tutkimustietoa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida aikuissosiaalityön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida lainsäädännön merkitystä aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda tutkimustietoon perustuvan viitekehyksen aikuissosiaalityöstä.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida aikuissosiaalityön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista asiakastyössä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta aikuissosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty sekä numeerisesti (1-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Arvioinnissa toteutetaan jatkuvaa arviointia ja lopullinen numeerinen arvosana määräytyy kaikkien tehtävien perusteella.

Oppimistehtävien tekeminen edellyttää aktiivista läsnäoloa. Poissaolot luennoilta tulee korvata itsenäisesti toteutettavalla poissaolon aikana käsiteltyyn aiheeseen liittyvällä erillisellä tehtävällä, jonka avulla opiskelija osoittaa osaamisensa kyseisestä käsitellystä teemasta.