Crafts (5cr)
Code: LAPE1921-3003
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 31.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.08.2023 - 29.03.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Teachers
- Sanna Takaluhta
- Miia Hast
- Teacher in charge
- Miia Hast
- Scheduling groups
- R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Course
- LAPE1921
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- jäsentää käsityökasvatuksen teoreettisia perusteita ja lähtökohtia
- arvioida käsityön tavoitteita ja sisältöjä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena 
- keskeiset käsityön perustekniikat vuosiluokilla 1-6 
- käsityön peruskäsitteistön ja hallitsee käsityön sisältöalueiden monimateriaalisuuden
- käyttää käsityövälineitä, koneita ja laitteita turvallisesti ja ammattitaitoisesti
- toteuttaa yhteisöllisiä ja monimateriaalisia projekteja vuosiluokille 1-6
                    
Execution methods
LAPE1920_A: Keksivä ja kokeileva käsityö (24h/opiskelija)
Info 2h
Luennot 2 x 2h 
Kone-ja laiteperehdytykset 4h/opiskelija
Harjoitukset 10h 
Työpaja 4h
LAPE1920_B: Käsityön oppimisympäristöt ja työtavat (26h/opiskelija)
Luento (Projekti 1): 2h 
Harjoitukset (Projekti 1): 10h  
Luento (Projekti 2): 2h 
Harjoitukset (Projekti 2):  10h 
Seminaari 2h
                    
Accomplishment methods
- KONTAKTIOPETUKSEEN OSALLISTUMINEN + ITSENÄINEN TYÖSKENTELY 
- OHJATUT JA SOVELTAVAT HARJOITUSTYÖT (YKSILÖ- JA RYHMÄTYÖT) 
- OMAN OPPIMISEN REFLEKTOINTI: KUVAT HARJOITUSTÖISTÄ + ITSEARVIOINNIT 
- MODUULIKOHTAISET KIRJALLISET TEHTÄVÄT JA TENTTI
A: ENNAKKOTEHTÄVÄ, KARTTUVAN TIEDON TESTIT 1-6 
B: RYHMÄTEHTÄVÄ, KIRJALLISUUSTENTTI
                    
Content
LAPE1920_A: Keksivä ja kokeileva käsityö
-käsityökasvatus tieteenalana, yleissivistävä käsityö ja työturvallisuus
-käsityön perustekniikat, käsitteistö ja materiaalihankinnat 
-monimateriaaliset sisältöalueet ja oppimistehtävät
-oppimisen analytiikan mahdollisuudet ja osaamisen arviointi käsitöissä
LAPE1920_B: Käsityön oppimisympäristöt ja työtavat
-digitaaliset opetus- ja oppimateriaalit käsityön opetuksessa
-yhteisölliset, toiminnaliiset ja osallistavat työtavat erinlaisissa oppimisympäristöissä
-laaja-alainen käsityötaito sekä tarkoituksenmukaiset materiaalit ja valmistusmenetelmät
-projektityöskentelyn ilmiöiden ja teemojen yhteys lähiympäristöön sekä ihmisten kulutus- ja tuotantotapoihin ja hyvinvointiin 
-tieto- ja viestintäteknologian merkitys käsityön dokumentoinnissa ja arvioinnissa
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
1:
Itsearviointi ei osoita käsitteiden hallintaa.
Prosessin pohdintaa ei ole lainkaan.
Produktit ja kirjalliset tehtävät eivät osoita tarkoituksenmukaista aineenhallintaa.
Ideointi ja suunnittelu jäävät toteutumatta.
2:
Itsearvioinnissa selkeitä virheitä käsitteissä.
Prosessin pohdinta välttävää.
Aineenhallinta tyydyttävää/välttävää. Produktit jäävät suurelta osin viimeistelemättä ja kirjallisissa tehtävissä on virheitä/puutteita.
Oma ideointi ja suunnittelu on vähäistä.
                    
Assessment criteria, good (3)
3:
Itsearvioinnissa muutamia käsitteisiin liittyviä virheitä.
Prosessin pohdinta niukkaa, mutta selkeää.
Aineenhallinta hyvää. Produktit on hyvin tehty, mutta jäävät paikoin viimeistelemättä. Kirjalliset tehtävät osoittavat hyvää aineenhallintaa.
Oma ideointi ja suunnittelu osoitettu. 
4: 
Itsearvioinnissa käsitteet yläkäsitteiden tasolla.
Prosessin pohdinta hyvää.
Aineenhallinta kiitettävää. Produktit on taidokkaasti tehty ja viimeistelty. Kirjalliset tehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Oma ideointi ja suunnittelu hyvää/kiitettävää.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
5:
Itsearviointi osoittaa erinomaista käsitteiden hallintaa.
Prosessin pohdinta erinomaista.
Aineenhallinta erinomaista. Produktit ovat tarkoituksenmukaisia, laadukkaita ja viimeisteltyjä. Kirjalliset tehtävät ovat virheettömiä ja aineenhallinta osoitettu ammattitaitoisesti.
Omaan ideointiin ja suunnitteluun on paneuduttu erinomaisesti.
                    
