Koulutusjärjestelmät ja -politiikat (5op)
Toteutuksen tunnus: KKAS2131-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 19.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.09.2023 - 31.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Opettajat
- Tommi Wallenius
- Ryhmät
-
AIKO2Aikuiskasvatustiede 2. vuosikurssi
-
KASKO2Kasvatustiede 2. vuosikurssi
-
KEKA2Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
- Opintojakso
- KKAS2131
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee hahmottamaan ja arvioimaan suomalaista koulutusjärjestelmää kansainvälisessä koulutuksen kentässä
- syventää tietämystään suomalaisen koulutusjärjestelmän kehityslinjoista
- saa valmiuksia arvioida kriittisesti globalisaation ja talouden yhteyksiä sekä niiden merkitystä suomalaisen koulutuspolitiikan ja koulutuksen sisällöissä.
Toteutustavat
Lähiopetus 10 h, itsenäinen työskentely 125 h.
Suoritustavat
Luentoihin sekä artikkeleihin ja kirjallisuuteen perustuva tentti.
Kurssin voi suorittaa myös itsenäisesti kirjoittamalla esseen. Esseitä otetaan vastaan kevätlukukaudella. Halutessasi suorittaa kurssin esseenä ota yhteyttä kurssin opettajaan sopiaksesi esseen aiheesta ja kirjallisuuden.
Kirjallisuus
Valitaan kaksi artikkelia ja yksi teos.
Sisältö
Kurssilla käsitellään koulutuksen yhteiskunnallista asemaa ja merkitystä paikallisella, kansallisella, eurooppalaisella ja maailmanlaajuisella tasolla. Kurssilla tarkastellaan vähemmistöihin ja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyviä teemoja tasa-arvon näkökulmasta. Suomalaisen koulutusjärjestelmän ja koulutuspolitiikan suhdetta eritellään kriittisesti kansainvälisessä kontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3‐4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan käsitellä moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.