Skip to main content

Ethics (2 cr)

Code: LAPE0311-3005

General information


Enrollment
07.06.2023 - 21.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2023 - 29.09.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 100
Teachers
Satu-Maarit Korte
Teacher in charge
Satu-Maarit Korte
Scheduling groups
R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Course
LAPE0311

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija perehtyy opintojaksolla elämänkatsomustiedon perusteisiin, keskeisiin käsitteisiin ja oppiaineen historiaan sekä asemaan nykypäivänä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa ja ymmärtää oppiaineiden opetussuunnitelmien tavoitteita, periaatteita ja arvoja
• tunnistaa laaja-alaisen osaamisen ja ilmiölähtöisen oppimisen perusteita
• tunnistaa elämänkatsomustiedon erityispiirteitä
• ymmärtää ja hallitsee elämänkatsomustiedon perusluonteen sekä ainesubstanssin
• soveltaa ja toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä käytännön elämänkatsomustiedon opetustyössä, samalla huomioiden laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet
• soveltaa opetusmenetelmiä eri oppimisympäristöissä ja konteksteissa elämänkatsomustiedon erityisluonteen huomioon ottaen
• arvioida kriittisesti elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmiin ja oppiaineisiin liittyvää sisältötietoutta sekä arvopohjaa

Execution methods

- Luentoja (lähiopetus)12 h
- Toiminnallista ryhmätyöskentelyä 8 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin.
Harjoituksissa vaadittavat suoritukset muodostuvat itsenäisestä/paritehtävästä ja sen lyhyestä esityksestä liittyen elämänkatsomustiedon opetusmateriaaliin.
Kirjallinen osio suoritetaan harjoituksissa/luennoilla sovituista aiheista.

Content

Elämänkatsomustiedon peruskäsitteet ja oppiaineen sisältö pääpiirteittäin:
• ET:n perusteet, tehtävä ja käsitteet
• ET, lainsäädäntö ja opetussuunnitelma
• ET:n didaktiikka ja dialogisuus
• Kriittinen ajattelu ja monilukutaito
• Uskonnolliset suuntaukset ja politiikka
• Radikalisoitumisen ennaltaehkäisy
• Ihmisoikeudet, eläinoikeudet ja ympäristöetiikka
• Oikeusvaltio ja yhdenvertaisuus
• Itsetuntemus ja itsetunto
• Kulttuuri, moninaisuus ja identiteetti.

Materials

Opintokohteen yleinen oppimateriaali:

Koirikivi, P., Poulter, S., Salmenkivi, E., & Kallioniemi, A. (2019). Katsomuksellinen yleissivistys uskonnon ja elämänkatsomustiedon perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteissa. Ainedidaktiikka, 3(2), 47-68. https://journal.fi/ainedidaktiikka/article/view/78078/47028
Kulju, P., Kupiainen, R., & Pienimäki, M. (2020) Raportti luokanopettajien käsityksistä monilukutaidosta 2019. http://uudetlukutaidot.fi/wp-content/uploads/2020/10/UudetLukutaidot-opettajien-kasityksia-medialukutaidosta-2019-Kulju-Kupiainen-Pienimaki.pdf
Tomperi, T. & Juuso H. (2008). Sokrates koulussa: itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Eurooppalaisen filosofian seura ry. Tampere.
Woodhead, L., Partridge, C., & Kawanami, H. (Eds.). (2016). Religions in the modern world: Traditions and transformations. Routledge.

Wróbel, S., & Skonieczny, K. (Eds.). (2020). Atheism Revisited: Rethinking Modernity and Inventing New Modes of Life. Springer Nature.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Assessment criteria, good (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.

Go back to top of page