Opettajuus ja ammatillinen kehittyminen (5op)
Toteutuksen tunnus: LKAS3115-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 25.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.10.2023 - 31.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Lauri Lantela
- Sirpa Purtilo-Nieminen
- Annamari Manninen
- Tuija Turunen
- Elina Härkönen
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Vastuuopettaja
- Outi Kyrö-Ämmälä
- Ajoitusryhmät
- Seminaariryhmä 1 LÄHIOPETUS (Koko: 26 . Avoin AMK : 0.)
- Seminaariryhmä 2 VERKKO-OPETUS (Koko: 26 . Avoin AMK : 0.)
- Seminaariryhmä 3 LÄHIOPETUS (Koko: 26 . Avoin AMK : 0.)
- Seminaariryhmä 4 VERKKO-OPETUS (Koko: 26 . Avoin AMK : 0.)
- Seminaariryhmä 5 LÄHIOPETUS (Koko: 26 . Avoin AMK : 0.)
- Seminaariryhmä 6 VERKKO-OPETUS (Koko: 26 . Avoin AMK : 0.)
- Vain verkkokurssi (Koko: 60 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO5-R1Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R1
-
KUVO5-R2Kuvataidekasvatuksen ko 5. vuosikurssi R2
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
ERILO5Erityisopettajan ko. 5. vuosikurssi
- Pienryhmät
- Seminaariryhmä 1 LÄHIOPETUS
- Seminaariryhmä 2 VERKKO-OPETUS
- Seminaariryhmä 3 LÄHIOPETUS
- Seminaariryhmä 4 VERKKO-OPETUS
- Seminaariryhmä 5 LÄHIOPETUS
- Seminaariryhmä 6 VERKKO-OPETUS
- Vain verkkokurssi
- Opintojakso
- LKAS3115
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin suorituksen jälkeen opiskelija:
- osaa arvioida opettajan työtä profession ja professionaalisuuden näkökulmasta
- osaa kuvata opettajan ammatillisen kehityksen teoreettiset lähestymistavat sekä ymmärtää niiden ilmenemismuodot ja merkityksen opettajaksi ja opettajana kasvulle
- tunnistaa opettajan oppimisen, osaamisen ja tiedon luonteen ja eri muodot, ja osaa arvioida niiden merkitystä opettajan työssä
- jäsentää opettajan työn muutoshaasteita ja soveltaa tietoa oman ammatillisen kehittymisensä suunnittelussa
- argumentoida kriittisesti oman käyttöteoriansa ja sen merkityksen opettajuuden kehittymiselle
Toteutustavat
Kurssi suoritetaan kokonaan verkkovälitteisesti ja asynkronisesti kuitenkin kurssin alussa annettua aikataulua noudattaen.
- verkkoluennot 8 h
- verkkotyöskentely 50 h
- itsenäinen työskentely 65 h
- seminaarityöskentely ja seminaariin liittyvät tehtävät, 8 h
Suoritustavat
- Luennot, moduulityöskentely verkossa ja omaa ammatillista kehittymistä reflektoiva, kurssikirjallisuutta hyödyntävä essee, 3 op
- Seminaarityöskentely ja lähdekirjallisuutta hyödyntävän kehittymissuunnitelman kirjoittaminen, 2 op
Sisältö
- opettajan professionaalisuus, osaaminen ja asiantuntijuus
- opettajan käyttöteoria ja ammatillinen identiteetti
- työhyvinvointi yksilön ja kouluyhteisön tasoilla
- opettajan ammatillinen kehittyminen ja sen kriittinen reflektio
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Opiskelija ei tunnista ammatillisen kehittymisen merkitystä opettajan työssä ja käsitys opettajan työn professionaalisuudesta jää hataraksi. Opiskelija ei tunnista opettaja-profession ja ammatillisen kehittymisen teoreettisia ja käsitteellisiä jäsennyksiä ja niiden merkitystä muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteorian kuvailu on suppeaa ja se pohjautuu omiin kokemuksiin.
1 Opiskelija tunnistaa opettajan ammatillisen kehittymisen merkityksen, mutta sen teoreettinen jäsentely on heikkoa. Hän ymmärtää opettajan työn professionaalisen luonteen, mutta sen käsitteellinen jäsennys puuttuu. Opiskelija tunnistaa joitakin opettajan oppimisen ja tiedon muotoja ja niiden merkityksen muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteoria pohjautuu lähinnä omiin kokemuksiin, mutta siinä on viitteitä käsitteellisestä jäsentelystä ja kuvailevasta reflektiosta.
2 Opiskelija tunnistaa opettajan ammatillisen kehittymisen merkityksen ja pystyy jäsentämään sitä teoreettisten käsitteiden avulla. Hän ymmärtää opettajan työn professionaalisuuden ja pystyy kuvaamaan sitä käsitteellisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää opettajan oppimisen ja tiedon luonteen merkityksen ammatillisessa kehittymisessä muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteoria koostuu sekä kokemuksista että teoreettisista näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija ymmärtää opettajan ammatillisen kehityksen merkityksen ja tarkastelee sitä reflektoiden käsitteellisten jäsennysten avulla. Hän osaa soveltaa opettajan työn professionaalisuuden ominaisuuksia ammatillisen oppimisen ja tiedon tarkastelussa muuttuvissa ympäristöissä. Opiskelija analysoi käyttöteoriaansa argumentoiden käsitteellisellä tasolla.
4 Opiskelija kykenee arvioimaan opettajan ammatillista kehittymistä jäsentäviä teoreettisia tarkastelukulmia vertaillen ja reflektoiden. Hän tarkastelee opettajan työn professionaalisuutta kriittisesti arvioiden ja soveltaa tarkasteluaan opettajan oppimisen ja tiedon tarkastelussa. Opiskelija analysoi opettajan ammatillisen kehittymisen merkitystä muuttuvissa ympäristöissä huomioiden myös koulutusta laajemman yhteiskunnallisen kontekstin. Hän argumentoi omaa käyttöteoriaansa monipuolisesti hyödyntäen käsitteellisiä jäsennyksiä ja omien kokemusten reflektointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija arvioi kriittisesti opettajan professiota ja työn professionaalisia perusteita. Hän arvioi argumentoiden opettajan ammatillisen kehittymisen esteitä ja mahdollisuuksia ja kykenee innovatiiviseen teoreettiseen tarkasteluun. Opiskelija yhdistelee luovalla tavalla opettajan oppimiseen ja tietoon liittyviä jäsennyksiä ja arvioi kriittisesti niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä muuttuvissa laajoissa yhteiskunnallisissa konteksteissa. Hän argumentoi oman käyttöteoriansa käsitteellisellä tasolla ja osoittaa kykenevänsä oman ammatillisen kehittymisensä kriittiseen reflektioon.