Siirry suoraan sisältöön

Ilmastokasvatuksen tutkimussuuntauksia (5op)

Toteutuksen tunnus: KEVA3002-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 30.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.02.2024 - 05.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opettajat
Ilkka Ratinen
Opintojakso
KEVA3002

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä ilmastokasvatuksen osana kestävyyskasvatusta
- kriittisesti tarkastella ilmastokasvatuksen tutkimustarvetta ilmastonmuutoksen yhteiskunnallisista ja luonnontieteellisistä lähtökohdista
- perustella ilmastokasvatuksen tutkimuksen roolia muuttuvassa globaalissa ja arktisessa muuttuvassa maailmassa
- soveltaa ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta sosiokulttuurisen ilmastokasvatuksen suunnittelussa yleissivistävässä opetuksessa tai työelämässä

Toteutustavat

- Kontaktiopetus 20h: luennot 16h ja seminaari 4h, 20 h opiskelijan työtä
- Vertaisopetus: kolmen hengen ryhmässä laadittu raportti ja yhden raportin vertaisarvioiti, 66 h opiskelijan työtä
- Itsenäinen työskentely 49h (sisältyy 5 op: een)

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjallisuuteen perustuvan ryhmäraportin kirjoittamista ja yhden raportin vertaisarviointia.

Sisältö

- ihmisen aiheuttama ilmastonmuutospakote ja siihen vaikuttaminen ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen oppimisen avulla
- muuttuvat toimintakyvykkyydet ilmastokasvatuksessa
- laadulliset ja määrälliset tutkimukset ilmastokasvatuksessa
- kasvatustieteen teorioiden soveltaminen sosiokulttuurisessa ilmastokasvatuksessa
- ilmastokasvatuksen rajaaminen kohderyhmään laadittujen tavoitteiden mukaisesti
- työskentelyn raportointi ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Osaaminen on erittäin puutteellista ja virheellistä, tai se sisältää huomattavia tiedollisia väärinkäsityksiä. Kirjallisen työn toteutus ei vastaa tehtävänantoa.

Välttävä (1): Ilmastonmuutoksen ja ilmastokasvatuksen ymmärtäminen jää pinnalliseksi eikä sitä osata määritellä tutkimuksen ajankohtaisilla painotuksilla. Ymmärrys ilmastokasvatustutkimuksesta on puutteellista ja yksipuolista. Kirjallinen työ on toteutettu huonosti ja siitä puuttuvat päätelmät. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Työ on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä (2): Ilmastonmuutoksen ja ilmastokasvatuksen ymmärtäminen jää puutteelliseksi eikä ajankohtaista kirjallisuutta tarkastella kriittisesti. Ymmärrys ilmastokasvatustutkimuksesta jää pinnalliseksi, mutta se kohdentuu ajankohtaisiin ilmiöihin. Kirjallinen työ jää puutteelliseksi eikä täytä kaikilta osin tehtävänantoa. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ilmastokasvatustutkimuksen ymmärtäminen perustuu ilmastonmuutoksen yhteiskunnallisten ja luonnontieteellisten näkökulmien tuntemukseen ja osaamista kyetään kuvaamaan hyvin ajankohtaisen kirjallisuuden avulla. Ymmärrys ilmastokasvatustutkimuksesta linkittyy hyvin ajankohtaisiin kestävyyden kysymyksiin. Kirjallinen työ on tehty tehtävänannon mukaisesti. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä (4): Ilmastonmuutostutkimuksen ymmärtäminen perustuu yhteiskunta- ja luonnontieteellisten ulottuvuuksien systeemiseen tarkasteluun ja ajankohtaiseen tutkimukseen pohjautuvat painotukset ovat oivaltavia. Ymmärrys ilmastokasvatustutkimuksesta perustuu ilmiöiden moniulotteiseen tarkasteluun. Kirjallinen työ on tehty tehtävänannon mukaisesti ja valittu näkökulma on perustelu kiitettävästi kirjallisuuden avulla. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Ilmastonmuutostutkimuksen ymmärtäminen perustuu yhteiskunta- ja luonnontieteellisten ulottuvuuksien systeemiseen tarkasteluun. Tutkimuksen painopisteet osataan kuvata vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Ymmärrys ilmastokasvatustutkimuksesta perustuu ilmiöiden moniulotteiseen tarkasteluun ja tietämystä osataan soveltaa. Kirjallinen työ osoittaa poikkeuksellisen hyvää aiheen teoreettisesta ymmärrystä ja siinä kyetään esittämään ajankohtainen ja kriittinen näkökulma. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.

Siirry alkuun