Competence of Evidence based Activity (5 cr)
Code: YAMK139-3002
General information
- Enrollment
- 09.10.2023 - 31.10.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa seurata ja arvioida näyttöä yhtenäisten käytänteiden kehittämiseksi. Opiskelija omaksuu johtajan/esihenkilön/asiantuntijan vastuun ja roolin toiminnan eri tasoilla käytäntöjen kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi näyttöön perustuen. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa toiminnan kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi. Hän osaa argumentoida tutkimustuloksia ja arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja analysoida käsitteellisesti työelämän toimintatapoja ja tunnistaa kehittämiskohteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen
Content
- Näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli
- Näyttöön perustuvan toiminnan tiedonlähteet
Location and time
Verkkovälitteinen toteutus:
11.1.2024 klo 15.15–17.15
25.1.2024 klo 14.30–17.30
8.2.2024 klo 15.15–17.15
7.5.2024 klo 8.00–16.00 webinaari
Materials
Kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. Näyttöön perustuva toiminta - tarpeesta tuloksiin. 2018. Skhole Oy.
Teaching methods
Toteutetaan kolmen korkeakoulun yhteistoteutuksena (Lapin AMK, OAMK, Oulun yliopisto).
Asiantuntijaluennot ja yhteistoiminnallinen työskentely.
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt.
Itsenäinen tiedonhaku.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.
Further information
Opintojakso on tarkoitettu sosiaali-, terveys, ja liikunta-alan YAMK-opiskelijoille.