Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön kandidaatintutkielma ja seminaari (Kevät 2024) (10op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1203-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 11.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Opettajat
Eeva Rossi
Anna Nikupeteri
Vera Fiorentino
Ulla Salovaara
Sanna-Liisa Liikanen
Vastuuopettaja
Pia Skaffari
Ajoitusryhmät
Ryhmä 3 / Anna Nikupeteri (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 4 / Sanna-Liisa Liikanen (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 5 / Ulla Salovaara (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
SSOSaine
Sosiaalityö aineopinnot
Pienryhmät
Ryhmä 3 / Anna Nikupeteri
Ryhmä 4 / Sanna-Liisa Liikanen
Ryhmä 5 / Ulla Salovaara
Opintojakso
SSOS1203

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen kirjoittaa eettisiä periaatteita noudattavan tieteellisen tutkielman
- jäsentää tutkimusprosessin eri vaiheet siten, että rajaus, teoreettinen viitekehys, tutkimuskirjallisuus ja menetelmät muodostavat relevantin tutkimuksellisen kokonaisuuden
- osallistua tieteelliseen keskusteluun.

Toteutustavat

Aloitustapaaminen (3 h), luennot (12 h) sekä seminaarityöskentely.
Kandidaatintutkielma ja siihen liittyvä kypsyysnäyte.

Suoritustavat

SSOS1213A Osallistuminen luennoille, tutustuminen oheiskirjallisuuteen ja aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, jossa läsnäolovelvollisuus (4 op).
SSOS1213B Kandidaatintutkielman laatiminen lukukauden aikana. Kandidaatintutkielman esittäminen, opponenttina toimiminen ja SSOS1203.1 kandidaatintutkielman kypsyysnäyte (6 op).

Sisältö

Kandidaatintutkielma on itsenäinen kirjoitelma. Tutkielmalta edellytetään selkeää kysymyksenasettelua, johon teksti vastaa. Yleensä tutkielma on teoreettinen perustuen aiempaan tutkimukselliseen ja teoreettiseen kirjallisuuteen, mutta myös empiirinen tutkielma on mahdollinen. Tutkielman aihe voidaan kytkeä oppiaineen hankkeisiin, joihin myös pro gradu -tutkielmien aiheet voivat kiinnittyä. Kandidaatintutkielmasta suoritetaan kypsyysnäyte, joka tarkistetaan sekä sisällön että kielen osalta.

Seminaarityöskentelyn ja luentojen tavoitteena on tukea tutkimusprosessia ja oppia argumentoimaan tieteellisesti. Seminaareissa opiskelijat esittelevät tutkielmaansa eri vaiheissa, kommentoivat toisten tutkielmia ja saavat sekä opettajan ohjausta että vertaisohjausta.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus: Shaw & Briar-Lawson & Orme & Ruckdeshel (toim.): The Sage Handbook of Social Work Research (2010).

Ronkainen & Pehkonen & Lindblom-Ylänne & Paavilainen: Tutkimuksen voimasanat (2013).

Hurtig & Laitinen & Uljas-Rautio (toim.): Ajattele itse (2010).

Kakkuri-Knuutila & Heinlahti: Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia (2006).


Opetusmenetelmät

Aloitusinfo 9.1.24 ja luennot 10.1.24 ja 12.1.24 toteutetaan verkkovälitteisesti Zoom-tilassa. Luennoista jää tallenne. Pedagogisesti luennot toteutetaan kuitenkin niin, että reaaliaikainen osallistuminen tukee oppimista parhaiten. Luennolle 12.1. on tehtävä, joka tehdään itsenäisesti ennen luentoja (ohje annetaan Moodlessa).

Seminaaritapaamiset toteutetaan verkko- ja lähiopetuksena seuraavalla tavalla: Kandiryhmien välitapaamiset (tammikuu-huhtikuu) järjestetään verkkovälitteisesti tai mahdollisesti lähiopetuksena Rovaniemellä. Toukokuussa järjestettävä kaksipäiväinen esittämisseminaari järjestetään vain lähiopetuksena Rovaniemellä ja Oulussa. Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijaa pyydetään esittämään toive kandiryhmään osallistumisesta. Tarkemmat ohjeet näkyvät kohdassa ’lisätietoja opiskelijoille’.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Tutkielma ei täytä tutkielmalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Välttävä (1): Tutkielma osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tutkimuksen tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja aineiston analyysissa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.

Tyydyttävä (2): Työssä on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja tutkimustuloksia, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Taustoitus voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön. Tulosten arviointi on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen johtaminen aiemmasta tutkimuksesta on käsitelty, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tulosten tulkinnassa ja johtopäätöksissä on pyritty samaan aikaan teorian ja empirian vuoropuheluun.

Kiitettävä (4): Tutkimuksessa käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Aineistonkeruutapa ja analyysimenetelmät ovat tutkimustehtävään sopivia. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Tutkielman teoreettinen viitekehys ja käsitteistö on taitavasti johdettu ja perusteltu osoittaen perehtyneisyyttä. Empiirisen aineiston käsittely on huolellista. Pohdinta kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä tutkimusta.

Esitietovaatimukset

SSOS0100 Sosiaalityön perusopinnot
Suositellaan, että kandidaatintutkintoon kuuluvat metodiopinnot on suoritettu.

Lisätiedot

Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme sinua esittämään toiveen ”Lisätietoja” kohdassa osallistutko opetukseen:

- kokonaan lähiopetuksena Rovaniemellä
- kevään välitapaamisiin (tammikuu-huhtikuu) verkkovälitteisesti ja esittämisseminaariin (toukokuu) Rovaniemellä
- kevään välitapaamisiin (tammikuu-huhtikuu) verkkovälitteisesti ja esittämisseminaariin (toukokuu) Oulussa

Ryhmien järjestämisessä pyritään ottamaan mahdollisuuksien mukaan huomioon opiskelijoiden paikkakuntatoiveet. Ryhmäkoko on 10 opiskelijaa.

Siirry alkuun