Erityiskasvatus elämänkulussa (5op)
Toteutuksen tunnus: KERI0214-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2023 - 31.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2024 - 31.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 500
- Opettajat
- Sami Myllymäki
- Tanja Äärelä
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Vastuuopettaja
- Tanja Äärelä
- Ryhmät
-
ONLINE-KERI0200Online erityispedagogiikka
-
ERILO1Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
-
ERILERErilliset erityisopettajan opinnot 60 op
- Opintojakso
- KERI0214
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- kuvata erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita
- eläytyä vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaan
- jäsentää esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta
- jäsentää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä osaa kuvailla interventiomahdollisuuksia
- tunnistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksen yhä syvällisemmin
- perustella ja hyödyntää yhä laajemmin monialaisen yhteistyön tarpeita ja merkitystä yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa
Toteutustavat
Vaihtoehto 1 (kontaktiopetus 1 op ja itsenäinen työskentely 4 op)
- verkkoluennot (8 h), jotka tallennetaan sekä pohdiskelevan luentopäiväkirjan kirjoittaminen (12 h)
- itsenäinen työskentely (115 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi kolmesta teoksesta) tai kirjallisuustentti
Vaihtoehto 2 (itsenäinen työskentely 5 op)
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävät (neljä erillistä) tai kirjallisuustentti (135 h)
Suoritustavat
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on:
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja pohdiskeleva luentopäiväkirja sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittaminen kirjallisuustehtävällä (yksi kirjallisuustehtävä)
TAI
- kirjallisuuden (4 teosta) opiskelu itsenäisesti tai yhteisöllisesti ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien (4 erillistä kirjallisuustehtävää) tekeminen tai kirjallisuustentti
Sisältö
- erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
- erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
- palvelujärjestelmät ja yksilön ja yhteisön (perhe, koululuokka) monialainen tuki
- erityiskasvatus ammattialana
- esteettömyys eri tasoilla ja ulottuvuuksilla (erityisesti asenne- ja prosessiesteettömyys)
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei ymmärrä erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja tai palvelujärjestelmien luonnetta. Hän ei kykene jäsentämään esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla. Ymmärrys integraation ja inkluusion merkityksestä ei jäsenny. Kurssisuoritus ei täytä laajuudeltaan eikä sisällöltään hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan erityiskasvatuksen historian ja kehityslinjojen perusteita. Hän pystyy kytkemään esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- tai yhteiskunnan tasolla, mutta käsityksissä voi olla virheellisyyksiä tai ne voivat ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita. Hänellä on ymmärrys integraatiosta, inkluusiosta sekä lähikouluperiaatteesta. Suoritus on kapea-alainen, luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan erityiskasvatuksen historian ja kehityslinjojen perusteita. Hän pystyy kytkemään esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- tai yhteiskunnan tasolla. Hänellä on ymmärrys integraatiosta, inkluusiosta sekä lähikouluperiaatteesta. Kurssisuoritus on kuitenkin kapea-alainen ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän erityiskasvatuksen historian ja kehityslinjojen perusteet. Hän osaa kytkeä esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- tai yhteiskunnan tasolla. Hänellä on ymmärrys integraatiosta, inkluusiosta sekä lähikouluperiaatteesta. Opiskelija tunnistaa erilaisia diskursseja ja pystyy käsittelemään niitä vertaillen ja vastakkain asetellen. Kurssisuoritus on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän erityiskasvatuksen historian kehityslinjat laajemmassa yhteiskunnallisessa kehyksessä sen eri tasoilla. Hän tunnistaa ja pystyy erottelemaan esteellisyyden ja esteettömyyden näkökulmasta olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti asianmukaisilla käsitteillä ja soveltaa sisältöjä erityiskasvatuksen historiallisen jatkumon huomioiden. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan erityiskasvatuksen kehityslinjojen elementit arvioiden sekä vertailemalla inklusiivisuuden, inkluusion ja lähikouluperiaatteen toteutumista eri näkökulmista asianmukaisesti soveltaen. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan