Challenging behaviour (5cr)
Code: KERI0212-3004
General information
- Enrollment
- 01.12.2023 - 31.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 31.08.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 500
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- määritellä haastavan käyttäytymisen keskeisiä käsitteitä ja kuvata niiden piirteitä pedagogisesta, psykologisesta, psykiatrisesta, neurologisesta ja yhteisöllisestä viitekehyksestä
- kuvata ja eritellä käyttäytymisen haasteita yksilöllisestä ja yhteisöllisestä näkökulmasta
- pohtia monipuolisesti mm. mielenterveyden ongelmien, oppimisen haasteiden, kiusaamisen ja antisosiaalisen käyttäytymisen vaikutuksia ongelmien kasautumiseen
- hyödyntää erilaisia toivottua käyttäytymistä vahvistavia ohjaamis- ja tukemistapoja
- suunnitella toivottua käyttäytymistä vahvistavia interventioita
- jäsentää monialaisen yhteistyön merkitystä, tavoitteita ja toteutustapoja käyttäytymisen ohjaamisessa
Execution methods
Vaihtoehto 1 (kontaktiopetus 1 op ja itsenäinen työskentely 4 op)
- verkkoluennot (12 h), jotka tallennetaan sekä pohdiskelevan luentopäiväkirjan kirjoittaminen (15 h)
- itsenäinen työskentely (106 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi kolmesta teoksesta) tai kirjallisuustentti
Vaihtoehto 2 (itsenäinen työskentely 5 op)
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä teoskohtaiset kirjallisuustehtävät (neljä erillistä) tai kirjallisuustentti (135 h)
Accomplishment methods
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on
- osallistuminen luento-opetukseen (reaaliaikaisesti tai tallenteiden kautta) ja pohdiskeleva luentopäiväkirja sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittaminen kirjallisuustehtävällä (yksi kirjallisuustehtävä)
TAI
- kirjallisuuden (4 teosta) opiskelu itsenäisesti tai yhteisöllisesti ja teoskohtaisten kirjallisuustehtävien (4 erillistä) tekeminen tai kirjallisuustentti
Content
- haastavan käyttäytymisen käsitteitä, diagnostiikkaa ja tulkintoja ennen ja nyt
- lasten ja nuorten tarkkaavaisuuden, käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöiden ilmeneminen ja niihin vaikuttaminen
- sosioemotionaalisen kasvun yhteys käyttäytymiseen
- epäsuotuisan kehityksen riskitekijöitä ja syrjäytymisprosessin ulottuvuuksia
- suotuisan kehityksen tukeminen positiivisen vahvistamisen ja vuorovaikutuksen keinoin
Materials
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei osaa haastavan, ei-toivotun käyttäytymisen keskeisiä käsitteitä, ilmenemistä eikä pysty kuvaamaan niitä pedagogisesta, psykologisesta, psykiatrisesta, neurologisesta ja yhteisöllisestä viitekehyksestä. Hän ei kykene kuvaamaan ja erittelemään käyttäytymisen haasteita yksilöllisestä tai yhteisöllisestä viitekehyksestä. Ymmärrys käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä on puutteellinen ja/tai siinä on huomattavia virheitä eikä taitoja suunnitella interventioita näyttäydy. Kurssisuoritus ei täytä laajuudeltaan eikä sisällöltään hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan käyttäytymisen haasteiden keskeisiä käsitteitä, ilmenemistä ja historiaa, sekä osaavan kytkeä niitä asianmukaisesti laajempaan viitekehykseen. Hän ymmärtää käyttäytymisen haasteiden perusteita ja osoittaa hahmottavansa perusteita kuntouttaville interventioille, mutta käsityksissä voi olla selkeitä virheellisyyksiä tai ne voivat ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita. Suoritus on kuitenkin kapea-alainen, luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan käyttäytymisen haasteiden keskeiset käsitteet, ilmenemistä ja historiaa asianmukaisissa viitekehyksissä. Hän ymmärtää käyttäytymisen haasteiden perusteet ja osoittaa hahmottavansa perusteita kuntouttaville interventioille. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä käyttäytymisen haasteiden kuntouttavan toiminnan tukemisen yhteistoiminnallisen luonteen. Kurssisuoritus on kuitenkin kapea-alainen ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän käyttäytymisen haasteiden keskeiset käsitteet asianmukaisissa viitekehyksissä. Hän ymmärtää käyttäytymisen haasteiden moniulotteisuuden ja kontekstisidonnaisuuden sekä kykenee tuottamaan kuntouttavia interventioita erilaisia lähestymistapoja huomioiden. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään käyttäytymisen diagnostiikkaa ja tulkintoja erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Kurssisuoritus on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän käyttäytymisen haasteiden keskeiset käsitteet asianmukaisissa viitekehyksissä. Hän ymmärtää käyttäytymisen haasteiden moniulotteisuuden ja kontekstisidonnaisuuden sekä kykenee tuottamaan kuntouttavia interventioita erilaisia lähestymistapoja huomioiden. Hän tunnistaa ja pystyy nimeämään käyttäytymisen diagnostiikkaa ja tulkintoja erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi sujuvasti soveltuvilla käsitteillä ja hahmottaa käyttäytymisen kontekstisidonnaisena ja moniulotteisena ilmiönä. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan käyttäytymisen haasteiden kuntouttamisen keinoja arvioiden vertailemalla eri ohjaamis- ja tukemistapoja asianmukaisesti soveltaen. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Qualifications
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan