Qualitative Analysis (5cr)
Code: TUTA0301-3013
General information
- Enrollment
- 01.12.2023 - 15.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.01.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Teachers
- Elina Hutton
- Assi Harkoma
- Suvi Ronkainen
- Tiina Seppälä
- Riikka Homanen
- Teacher in charge
- Suvi Ronkainen
- Scheduling groups
- Luento (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Työpaja (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Luento
- Työpaja
- Course
- TUTA0301
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida tutkimusaineistoa
- tunnistaa analyysin vaiheet ja tulkinnan eri tasot
- perustella tulkinnat suhteessa valittuun teoreettiseen näkökulmaan
- arvioida laadullisen tutkimuksen rajallisuutta ja yleistettävyyttä
- reflektoida omaa tutkijan positiotaan suhteessa tutkimuksen valintoihin ja esitettyihin tulkintoihin
- noudattaa tutkimuseettisiä periaatteita
- hallita itsenäisesti analyysin ja tulkinnan kokonaisuutta suhteessa omaan tutkimusasetelmaan ja -aineistoon.
Execution methods
Esitehtävä (lähetetään kurssille ilmoittautuneille n. kahta viikkoa ennen kurssin alkua), orientoivat virikeluennot verkossa, itsenäisesti sekä ryhmässä suoritettavat tehtävät verkossa. Tehtävät koostuvat kuudesta itsenäisesti työstettävästä kokonaisuudesta, joita käsitellään pienryhmän kanssa verkossa tai lähitapaamisissa ryhmän itsensä sopimina aikoina (2 x 3 h) ja palautetaan Moodle-alustalle, sekä itsenäisestä lopputehtävästä (5–6 sivua omaa analyysitekstiä), joka palautetaan kurssin Moodle-alueelle, ja verkossa pidettävästä ohjatusta työpajasta (3 h), joissa keskitytään erityisesti empiirisen aineiston analyysiin ja tulkintaan liittyviin kysymyksiin.
Accomplishment methods
Esitehtävän jälkeen itsenäinen tehtäväkokonaisuus (2 op), ryhmätehtävien tekeminen ja dokumentointi (2 op), työpajaan osallistuminen (1 op).
Content
Laadullisen aineiston analysointi ja siihen liittyvien menetelmällisten ja teoreettisten lähtökohtien valinta osana tutkimuksen kokonaisuutta. Oman aineiston käyttämisen sekä tutkimuksellisen ajattelun eteenpäin vieminen tavalla, jossa tutkimuskysymyksen muoto otetaan huomioon. Systemaattisen vaiheistuksen hallinta aineistoa rajaamalla ja mielekkäitä kysymysiä tekemällä, analyysi valitulla tutkimusotteella, omien valintojen tunnistaminen ja avaaminen, tulkinnan hahmottaminen sekä tutkimusprosessin yhteys tutkimuskirjoittamiseen.
Materials
Kurssin oheiskirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa. Kurssilla käytetään esimerkiksi artikkeleja ja osia seuraavista teoksista:
Ronkainen, Suvi & al. (toim.) (2011) Tutkimuksen voimasanat.
Aaltonen, Sanna & Högbacka, Riitta (toim.) (2015) Umpikujasta oivallukseen: refleksiivisyys empiirisessä tutkimuksessa.
Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo (toim.) (2010) Haastattelun analyysi.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Hyväksytty: Opiskelija on suorittanut kaikki vaadittavat tehtävät. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perustelut menetelmällisille valinnoille sekä aineiston kautta esitetyille tulkinnoille.
Qualifications
TUTA0101 Johdatus tieteelliseen ajatteluun ja tutkimukseen sekä TUTA0201 Laadullisen tutkimuksen perusteet
Further information
Kurssi toteutetaan hybridiopetuksena. Lähiopetukseen osallistumista suositellaan, mutta kurssin voi suorittaa myös etänä. Kurssi sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä. Kurssille osallistuminen edellyttää esitehtävän tekemistä. Kurssin pienryhmät muodostetaan esitehtävien perusteella.
Kurssilla pääpaino on oman graduaineiston analyysissa. Opiskelijalla tulee siis olla analysoitavaa laadullista aineistoa. Mikäli omaa graduaineistoa ei ole vielä hankittuna, tai mikäli gradun aineisto on kvantitatiivinen, voi myös työstää gradun aiheeseen liittyvää harjoitusaineistoa. Tällöin opiskelijan tulee hankkia kurssia varten pieni laadullinen aineisto gradunsa aiheeseen liittyen (esim. verkosta löytyvät uutiset, artikkelit, blogit, jne).
Kurssiin sisältyy työpajatyöskentelyä. Työpajassa keskitytään erityisesti aineistojen lukuun, analyysiin ja tulkintaan liittyviin kysymyksiin. Työpajoja järjestetään kevään aikana useita. Kurssin suorittaminen edellyttää yhteen työpajaan osallistumista. Työpajat järjestetään hybriditapaamisina, eli niihin voi osallistua joko paikan päällä yliopistolla tai etänä verkon kautta. Työpajaan ilmoittaudutaan Moodle-työtilassa kurssin alettua.
Kurssia järjestetään vuosittain syys- ja kevätlukukaudella.