Knowledge of Indigenous Cultural Expressions and Arts (3 cr)
Code: UMUO0204-3004
General information
- Enrollment
- 01.12.2023 - 11.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.03.2024 - 28.03.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Niilo Alfthan
- Course
- UMUO0204
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää luovan alan yrittäjyyden piirteet ja liiketoimintamallit. Hän osaa analysoida erilaisia yritysmuotoja. Ymmärtää verkostojen merkityksen. Opiskelija tunnistaa itseään yrittäjyyden näkökulmasta ja kykenee pohtimaan parhaimpia tulevaisuuden ratkaisuja omalta kannaltaan.
Execution methods
Verkkoluennot ja ryhmätyö 21 h, itsenäinen työskentely 60 h. Kurssi toteutetaan pääasiassa verkko-opintoina.
Accomplishment methods
Aktiivinen tehtävien edistäminen: ryhmätyötehtävän suorittaminen ja itsenäisen tehtävän eri osuuksien valmiiksi saattaminen.
Content
Opintojakson keskeinen tavoite on tutustua yrittämiseen luovilla aloilla. Luodaan käsitys mitä luovalla-alalla ja kulttuuriteollisuudella tarkoitetaan. Vertaillaan yhtiömuotoja ja opitaan niiden erot, tunnistetaan ansaintamallit. Hahmotetaan omia vahvuuksia ja itseä yrittäjyyden näkökulmasta. Pohditaan mahdollisen oman yrityksen yritysmuotoa. Tutustutaan luovan alan yrittäjiin ja yrityksien toimintaan sekä verkostojen merkitykseen. Kootaan itselle materiaalia tulevaisuutta varten.
Materials
Pikala, Ahola, Katajarinne & Parkkola. 2014. Luovuus ja liiketoiminta. Sarja F 27. Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Murtagh, A., Collins, P., Murphy, M., and Cunningham, J., 2018. Creative Business Model Toolkit. Whitaker Institute, National University of Ireland, Galway.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä ja materiaali on koottu verkkoalustalle saatavaksi.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Performance is narrow, superficial, or poorly matched to assignment. The performance is limited to listing things in isolation, or dealing with things unilaterally. Execution may contain errors or ambiguities.
Assessment criteria, good (3)
Performance corresponds to assignment, demonstrates understanding and the ability to analyze and justify. The whole picture has been formed, but there may be shortcomings.
Assessment criteria, excellent (5)
The performance outlines a broad entity and the knowledge can be applied multidimensionally or placed in different contexts. Performance demonstrates independent grip and insight. Performance is an intact entity that includes justified self-thinking or critical reflection. The answer is well written or implemented.