Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio, media ja projektit koulutusjohtamisessa (3op)

Toteutuksen tunnus: KOJO2105-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 30.06.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.11.2023 - 25.01.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Susanna Rivinen
Vastuuopettaja
Susanna Rivinen
Opintojakso
KOJO2105

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa analysoida digitalisaation ja median merkityksen kasvua lasten, nuorten ja aikuisten elämässä suhteessa oppilaitoksen arkeen ja johtamiseen (mm. toiminnan strateginen suunnittelu)
• tuntee digitaalisen teknologian mahdollisuuksia ja työkaluja oppilaitoksen johtamisessa sekä oppilaitoksen ja kodin välisessä yhteistyössä
• tuntee tekijänoikeudet sekä mobiililaitteiden ja sosiaalisen median käyttöön liittyvät oikeudet ja velvollisuudet oppilaitoksissa
• osaa soveltaa projektijohtamisen käytäntöjä osana oppilaitoksen toimintakulttuuria ja kehittämistyötä
• tuntee oppilaitoksen ja yritysten yhteistyöhön liittyviä käytäntöjä ja ohjeistuksia

Toteutustavat

• Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkovälitteisesti opintojakson alussa kerrottua aikataulua noudattaen.
• Verkko-opetus:
luennot 12 tuntia
itsenäistä yksilöllistä ja/tai pienryhmätyöskentelyä 65 tuntia (kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, oppimistehtävän työstäminen)

Suoritustavat

Verkko-opetukseen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (3 op)
o Kirjallinen oppimistehtävä, jossa opiskelija tarkastelee asiaa tai ilmiötä käytännön, lainsäädännön, luentojen, kirjallisuuden ja tutkimuksen valossa
o Kirjallisen oppimistehtävän arviointi 0-5 asteikolla

Sisältö

• digitalisaation johtaminen oppilaitoksessa sekä opettajien tukeminen uusien teknologioiden ja medioiden käytössä
• digitalisaatio ja media lasten, nuorten ja oppilaitoksen arjessa sekä digitalisaatioon ja median liittyvät lieveilmiöt
• tekijänoikeudet (KOPIOSTOn koulutus), mobiililaitteiden ja sosiaalisen median käyttöön liittyvät oikeudet ja velvollisuudet oppilaitoksissa
• projektijohtaminen ja kansainvälinen yhteistyö oppilaitoksen kontekstissa
• oppilaitoksen ja yritysten välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi

Oppimateriaalit

• Tekijänoikeuksiin liittyvät materiaalit • Digitalisaatioon ja mediaan liittyvät suositukset ja ohjeistukset


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 / hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.

4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.

Lisätiedot

Koulutusjohtamisen ja opetushallinnon sivuaineen kursseile ei voi ilmoittautua lukuvuoden aikana, koska osallistujat on valittu jo aiemmin erillisessä haussa.
Kurssin verkkoluennot pidetään 28.11.2023-25.1.2024.

Siirry alkuun