Skip to main content

Media Inclusion and Participation in Media Culture (5cr)

Code: MKAS3106-3004

General information


Enrollment
08.08.2023 - 26.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.11.2023 - 30.11.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Teachers
Marja-Riitta Maasilta
Course
MKAS3106

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee mediaosallisuuteen ja osallistumiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat ja osaa etsiä niihin liittyvää empiiristä tutkimusta. Hän ymmärtää mediaosallisuuteen ja osallistumiseen liittyviä haasteita ja osaa ottaa ne huomioon analysoidessaan ja arvioidessaan mediailmiöitä ja -sisältöjä sekä tuottaessaan omia mediasisältöjä.

Execution methods

Osallistuminen verkkolukupiiriin ja palautettu lukupiiriraportti. Oppimistehtävät yksin ja ryhmissä ja niistä annettu vertaispalaute. Oppimispäiväkirja.

Accomplishment methods

20 h lähi- ja verkko-opetusta

Yksin ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät 65 h

Itsenäinen opiskelu 50 h

Content

Opintojaksolla
- tutustutaan mediaosallisuuteen liittyviin käsitteisiin, teorioihin ja empiiriseen tutkimukseen sekä pohditaan osallistumiseen liittyviä haasteita.
- analysoidaan osallistuvaan mediakulttuuriin liittyviä mediailmiöitä ja -sisältöjä
- harjoitellaan osallistuvaan mediakulttuuriin liittyvää sisällöntuotantoa.

Materials

Harju, A. (2018). Suomi 24-keskustelut kohtaamisten ja törmäämisten tilana. Media & viestintä Vol. 41, Nro 1. Suominen, J., Saarikoski, P. & Vaahensalo, E. (2019). Digitaalisia kohtaamisia. Verkkokeskustelut BBS_purkeista sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Gaudeamus. Tapionkaski, S. (2018). Miten kirjoittaa mahdollisista minuuksista? Fanifiktio spekulatiivisena omaelämäkerrallisena kirjoittamisena. Teoksessa A. Mäntynen ym. (toim.) Kirjoittamisen Käänteitä. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, 85–105.* Östman, S. (2015). “Millasen päivityksen tästä sais?”. Elämäjulkaisijuuden kulttuurinen omaksuminen. Nykykulttuurin tutkimusyksikön julkaisuja 115, Jyväskylän yliopisto. Lukupiireissä luettava teoriakirjallisuus sovitaan kurssin alussa.


Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista.

Go back to top of page