Skip to main content

Well-being as a matter of upbringing and education of children and youth (5cr)

Code: KKAS3112-3004

General information


Enrollment
01.12.2023 - 31.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.04.2024 - 31.08.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Teachers
Satu Uusiautti
Sanna Hyvärinen
Teacher in charge
Satu Uusiautti
Course
KKAS3112

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakso jakautuu kahteen osioon, jotka molemmat tulee suorittaa:
1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus) ja
2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 3 op (eriytyvä osuus)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa keskeiset hyvinvointiteoriat
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- osaa soveltaa hyvinvointitutkimusta kasvatuksellisesta näkökulmasta

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa lasten ja nuorten hyvinvointia käsitteleviä teorioita
- ymmärtää lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät uhat ja ongelmat sekä ennaltaehkäisemisen ja ratkaisujen mahdollisuudet
- osaa hakea, löytää ja arvioida kansainvälisiä aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita
- ymmärtää, miten lasten ja nuorten hyvinvointia käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia voidaan hyödyntää lasten ja nuorten käytännön kasvatus- ja ohjaustyössä

Execution methods

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Luentoja 5 h, joiden osana toteutetaan hyvinvointiin liittyvä asiantuntijahaastattelu.
Itsenäinen työskentely 48 h

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Luentoja 8 h, sisältäen Kansainväliseen Tutkimukseen Tutustumisen (KvTutTu) -tehtävän
Itsenäinen työskentely 72 h

Accomplishment methods

Opintojakso jakautuu kahteen osioon, jotka molemmat tulee suorittaa:
1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus) ja
2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 3 op (eriytyvä osuus)

Suoritustavat:
1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luentoihin sisälletyn tehtävän ja kirjallisuuden suorittaminen kirjallisena työnä, 2op, arviointi: 5-1, hylätty.

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Läsnäolo luennoilla, luentopäiväkirjan ja luennoilla vaaditun KvTutTu-tehtävän suorittaminen. Luentopäiväkirja, arviointi: hyväksytty/hylätty
Kirjallisuuden suorittaminen esseenä. Kirjallisuusessee, arviointi: 5-1, hylätty

Content

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin kokemisen mekanismeihin ja hyvinvointia edistäviin tekijöihin tutkimusperusteisesti.

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä
Opintojaksolla tarkastellaan lasten ja nuorten hyvinvointia käsitteleviä teorioita ja tutkimustietoa kasvatuksen ja ohjauksen näkökulmista. Lisäksi käsitellään lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä tekijöitä ja periaatteita. Tarkastelussa on myös hyvinvointiin liittyvät uhat ja ongelmat sekä niiden ennaltaehkäiseminen ja ratkaisujen löytäminen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (kirjallinen työ):
Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustieteellisestä näkökulmasta hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteet ja -teoriat sekä hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa ja tunnistaa kasvatustieteellisen näkökulman hyvinvointitutkimukseen. Kirjallinen työ on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa työssä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen työ sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita sekä kykyä soveltaa hyvinvointitutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen näkökulman hyvinvointitutkimukseen. Kirjallinen työ on soveltava ja päättelevä.

2 Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (kirjallisuusessee):
Tyydyttävä (1-2)
0 Opiskelija ei ymmärrä lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustieteellisestä näkökulmasta lasten ja nuorten hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen käytännön kasvatus- ja ohjaustyössä on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteet ja -teoriat, hyvinvointiin liittyvät uhat ja ongelmat sekä ennaltaehkäisemisen ja ratkaisujen mahdollisuudet. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisen näkökulman lasten ja nuorten hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita sekä kykyä soveltaa hyvinvointitutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen näkökulman lasten ja nuorten hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen. Essee on soveltava ja päättelevä.

Assessment criteria, good (3)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (kirjallinen työ):
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatustieteellisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (kirjallisuusessee):
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatustieteellisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointiin liittyviä uhkia ja ongelmia sekä ennaltaehkäisemisen ja ratkaisujen mahdollisuuksia. Opiskelija jäsentää myös argumentoiden lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatustieteellistä keskustelua ja käytännön kasvatus- ja ohjaustyötä. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Assessment criteria, excellent (5)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (kirjallinen työ):
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointitutkimukseen nojaten. Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen työ on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen työ on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (kirjallisuusessee):
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointitutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Assessment criteria, approved/failed

2) Hyvinvointi lasten ja nuorten kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä (luentopäiväkirja):
Hyväksytty: Luentopäiväkirja vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Sisältää KvTutTu-tehtävän suorituksen.
Hylätty: Luentopäiväkirja on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Go back to top of page