Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö ja intersektionaalisuus (5op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1329M-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eve Orhanli
Emilia Brusila
Ulla Salovaara
Sanna Hautala
Vastuuopettaja
Ulla Salovaara
Ryhmät
SSOSsyv
Sosiaalityö syventävät opinnot
Opintojakso
SSOS1329M

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa intersektionaalisuuden käsitteen ja historian
- jäsentää intersektionaalisuuden merkityksen sosiaalityössä
- hahmottaa intersektionaalisuuden ilmenemismuotoja sosiaalityössä kohdattavien ilmiöiden, ryhmien ja yksilöiden näkökulmasta.

Toteutustavat

Kurssilla opiskellaan perehtymällä videoklippeihin ja kirjallisuuteen, joiden pohjalta keskustellaan verkossa. Verkkokeskustelut sisältävät kaksi kokonaisuutta: 1) Johdanto intersektionaalisuuteen sosiaalityössä sekä 2) Intersektionaalisuus sosiaalityön kohdeilmiöissä. Opiskelijat osallistuvat pienryhmissä yhteen reflektiotapaamiseen, joka järjestetään etänä. Reflektiotapaamisessa keskustellaan intersektionaalisuudesta kirjallisuuden ja luentojen pohjalta. Lisäksi kirjoitetaan essee.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin. Reflektiotapaaminen. Esseen kirjoittaminen.

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät kurssilla intersektionaalisuuteen käsitteellisenä, historiallisena ja käytännöllisenä sosiaalityön kohdeilmiönä. Opintojakso tekee näkyväksi yhdenvertaisuuden ja ketjuuntuvien, sosiaalisten kategorisointien välisiä jännitteitä. Toisiinsa linkittyvät kategorisoinnit, perustuen muun muassa henkilön sukupuoleen, etniseen taustaan, ikään tai toimintakykyyn, rakentavat yksittäisistä kategorioista päällekkäisiä ja syrjintää edistäviä kategoria- ja ilmiöryppäitä, jotka eivät palaudu yksittäisiin kategorioihin. Tällaisia linkittyviä eli intersektionaalisia ilmiöitä ja kategorioita ovat esimerkiksi etnisten vähemmistöjen samanaikaiset mielenterveys-, päihde- tai rikosongelmat.

Aika ja paikka

Suoritusaika 1.1.2024-30.4.2024
Lukupiiri verkossa helmikuussa 2024. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin, ajankohta ilmoitetaan lähempänä.
Kirjallisen työn viimeinen palautuspäivä 30.4.2024

Oppimateriaalit

Kirjallisuus nähtävillä Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin Moodlessa.
Lukupiiri verkossa.
Kirjallinen tehtävä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Työ ei vastaa annettua tehtävää. Työssä ei ole huomioitu annetun tehtävän osa-alueita ja työ ei sisällä pohdintaa eikä perusteluja. Tekstissä mainitaan asioita irrallisina. Työ vastaa vain joiltakin osin kirjallisen työn ohjeistusta. Työn kieli sisältää merkittäviä virheitä. Lähdemerkintöjä ei ole tehty.

Välttävä (1): Työ ei vastaa annettua tehtävää. Työssä on huomioitu tehtävän osa-alueita vain vähän, eikä työ sisällä juurikaan pohdintaa. Tekstissä mainitaan asioita irrallisina. Työssä tulee heikosti esille mitä intersektionaalisuus on ja millaisia sosiaalityöllisiä ilmiöitä siihen kytkeytyy. Tekstin kielessä on puutteita. Lähdemerkinnöissä on virheitä

Tyydyttävä (2): Työ ei vastaa kovinkaan hyvin annettua tehtävää. Työssä on huomioitu annetun tehtävän osa-alueita niukasti ja työ ei juurikaan sisällä pohdintaa eikä perusteluja. Tekstissä mainitaan asioita irrallisina. Työssä tulee niukasti esille, mitä intersektionaalisuus on ja millaisia sosiaalityöllisiä ilmiöitä siihen kytkeytyy. Opiskelija ei kykene analysoimaan intersektionaalisuutta. Työ vastaa joiltakin osin kirjallisen työn ohjeistusta. Työn kieli sisältää merkittäviä virheitä. Lähdemerkinnöissä on puutteita tai niitä ei ole tehty.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Työ vastaa melko hyvin annettua tehtävää. Työssä on huomioitu annetun tehtävän joitakin osa-alueita ja työ sisältää jonkin verran pohdintaa ja perusteluja. Työ sisältää jonkin verran opiskelijan omaa pohdintaa. Työssä tulee esille joiltakin osin, mitä intersektionaalisuus on ja millaisia sosiaalityöllisiä teemoja siihen kytkeytyy. Opiskelija kykenee jonkin verran analysoimaan intersektionaalisuutta myös kriittisesti. Työ vastaa pääsääntöisesti kirjallisen työn ohjeistusta ja on kieliasultaan pääsääntöisesti moitteetonta. Lähdemerkinnöissä on puutteita.

Kiitettävä (4): Työ vastaa hyvin annettua tehtävää. Työssä on hyvin huomioitu annetun tehtävän lähes kaikki osa-alueet ja työ sisältää pohdintaa. Työssä tulee esille, mistä intersektionaalisuudessa on kyse ja millaisia sosiaalityöllisiä ilmiöitä siihen kytkeytyy. Opiskelija kykenee analysoimaan intersektionaalisuutta myös kriittisesti ja monipuolisesti teorian näkökulmasta. Työ vastaa hyvin kirjallisen työn ohjeistusta ja on kieliasultaan lähes moitteetonta. Lähdemerkinnät on tehty oikein tai lähes oikein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Työ on selkeä ja johdonmukainen ja vastaa erinomaisesti annettua tehtävää. Työssä on hyvin huomioitu annetun tehtävän kaikki osa-alueet ja opiskelija argumentoi hyvin kirjallisuuteen tukeutuen. Työ sisältää myös opiskelijan omaa pohdintaa. Työssä tulee selvästi esille erilaisia intersektionaalisen näkökulman ja sosiaalityön liittymäpintoja. Opiskelija kykenee hyvin analysoimaan intersektionaalisuutta myös kriittisesti ja monipuolisesti. Työ vastaa erinomaisesti kirjallisen työn ohjeistusta ja on kieliasultaan moitteetonta. Lähdemerkinnät on tehty oikein.

Siirry alkuun