Skip to main content

Methods of Art History (10cr)

Code: UYLE0320-3001

General information


Enrollment
02.07.2023 - 31.07.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Teachers
Tuija Hautala-Hirvioja
Course
UYLE0320

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-tunnistaa useita erilaisia taidehistorian tutkimusmenetelmiä
-arvioida taidehistorian menetelmiä kriittisesti
-soveltaa taidehistorian menetelmiä johdonmukaisesti omassa tutkimuksessaan

Execution methods

Tentit, esseet, luennot, seminaarit (16-24 h tai sopimuksen mukaan)

Content

Opiskelija syventää näkemyksiään taidehistorian teoriasta ja menetelmistä valitsemansa kirjallisuuden avulla.

Materials

Bryson, Norman et al. (1991) Visual Theory. Painting and Interpretation
Bryson, Norman et al. (1994) Visual Culture. Images and Interpretations
Bürger, Peter (1984) Theory of the Avant-garde
Gombrich, E. H. (2002) Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representation
Ijäs, Martti, Kuusamo, Altti & Niemelä, Riikka, toim. (2010) Kuinka tehdä taidehistoriaa?
Kuusamo, Altti (1996) Tyylistä tapaan. Semiotiikka, tyyli, ikonografia
Mitchell W.J.T (1980) Language of Images
Minor, Vernon Hyde (2001) Art History’s History
Panofsky, Erwin (1993) Meaning in the Visual Arts
Panofsky, Erwin (1972) Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance
Pollock, Griselda (2006) Psychoanalysis and the Image. Transdisciplinary Perspectives
Sjölin, Jan-Gunnar (1993) Att tolka bilder. Bildtolkningens teori och praktik med exempel på tolkningar av bilder från 1850 till i dag
Sonesson, Göran (1992) Bildbetydelser. Inledning till bildsemiotiken som vetenskap
Sonesson, Göran (1989) Pictorial Concepts. Inquiries into the Semiotic Heritage and its Relevance to the Interpretation of the Visual World
Suominen-Kokkonen, Renja ed. (2007) Shaping of Art History in Finland

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page