Liikunnan ja terveystiedon projektiosa (1op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0630-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2023 - 05.03.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.03.2024 - 24.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Ari Kunnari
- Mikko Ojanaho
- Vastuuopettaja
- Ari Kunnari
- Ajoitusryhmät
- R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
LO2-R1Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R1
-
LO2-R2Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R2
-
LO2-R3Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R3
-
LO2-R4Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R4
-
LO2-R5Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
- Pienryhmät
- R1
- R2
- R3
- R4
- R5
- Opintojakso
- LAPE0630
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• perehtyy ja hallitsee fyysisen toimintakyvyn palaute- ja seurantajärjestelmän (Move!) mittariston ja mittaamisen
• ymmärtää mittaustulosten pedagogisen merkityksen ja käyttötarkoituksen oppilaan hyvinvointia edistämässä
• ymmärtää alakoulun ympäristöopin terveystiedon sisällön fyysisen toimintakyvyn kehittämisen ja oppilaan terveysosaamisen näkökulmasta
• osaa valmistella alakoulun opetukseen oppimis- ja opetustuokioita mittausten tuloksia ja terveystiedon sisältöjä soveltaen
Toteutustavat
Suurryhmäopetus 4 h, harjoitukset 6 h (+ 1,5h Monilaisten projektien kokoava osuus)
Itsenäinen yksilötyöskentely 7 h: (terveystiedon osuuden hahmottaminen projektia varten, oppitunnin ja materiaalin suunnittelu tulosten ja terveystiedon ainesten pohjalta)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 8 h: (fyysisen toimintakyvyn mittariston rakentaminen ja oppitunnin ja materiaalin suunnittelu tulosten ja terveystiedon ainesten pohjalta ja toteutuksen suunnittelu vertaisryhmälle)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin sekä ryhmätehtäviin sekä itsenäinen työskentely.
Sisältö
• fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmä Move!
• luokkien 1-6 ympäristöopin terveystiedon sisältö fyysisen toimintakyvyn edistäjänä
• opetustuokioiden ja oppimateriaalin suunnittelu pienryhmätyöskentelynä
Oppimateriaalit
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit
Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: Liikunnan oppiaine ja ympäristöoppi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hylätty:
Opetusmateriaalien ja opetustuokioiden kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Taidoissa soveltaa terveystiedon sisältöjä fyysisen toimintakyvyn kehittämiseksi on paljon puutteita.
hyväksytty:
Opetusmateriaalien ja opetustuokioiden kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelija osaa soveltaa terveystiedon sisältöjä fyysisen toimintakyvyn kehittämiseksi.