Introduction to Experience Design Research (2cr)
Code: KOMU0001-3002
General information
- Enrollment
- 01.12.2023 - 05.04.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 18
- Degree programmes
- Toursim
- Master's Degree Programme Experience Design Studies
- Teachers
- Niina Walter
- Anna-Emilia Haapakoski
- Teacher in charge
- Anna-Emilia Haapakoski
- Course
- KOMU0001
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää kokemuksen eri laatujen tutkimiseen liittyvät erityispiirteet ja osaa hyödyntää tietoa kandidaatin tutkielman laatimisessa.
Execution methods
Luennot 9 h, artikkeleiden lukeminen, keskustelu, lyhyen esseen kirjoittaminen. Itsenäinen työ 45 h.
Accomplishment methods
Luennot ja essee.
Content
Opintojaksolla perehdytään siihen, miten kokemusta voidaan tutkia, millaisia ehtoja ja erityispiirteitä siihen liittyy. Millaisia tutkimustapoja käytetään, kun tutkitaan aistein havaittavaa todellisuutta – ja millaisia puolestaan silloin, kun tutkimisen kohteena on symbolinen todellisuus, jota kuvataan esimerkiksi sanallisten tai ilmaisujen kautta. Miten muotoilualojen tutkimusmenetelmiä voidaan soveltaa kokemuksen ja siihen vaikuttavien ilmiöiden tutkimiseen.
Materials
Toikkanen, J. & Virtanen, I. 2018. Kokemuksen tutkimus IV. Kokemuksen käsite ja käyttö
Noble, I. & Bestley, R. 2016: Visual Research. An introduction to Research Methods in Graphic Design