Taidemuseo- ja näyttelypedagogiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0120-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2023 - 30.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2023 - 31.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- TTK perustoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Annamari Manninen
- Vastuuopettaja
- Annamari Manninen
- Ryhmät
- 
                        KUVO4-R1Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
- 
                        KUVO4-R2Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
- 
                        KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
- 
                        TAAS2Taiteen asiantuntija -maisteriohjelma, 2 vuosikurssi
- Opintojakso
- UKUV0120
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- taidemuseon toimintakäytännöt
- suunnitella ja toteuttaa pedagogista taidenäyttelytoimintaa ja siihen liittyviä työpajoja
- käyttää taidemuseota ja nykytaidetta taideopetuksen osana ja lähtökohtana
                    
Toteutustavat
Luennot 21 h, ohjattu työskentely projektissa 24 h, itsenäistä työskentelyä 90 h.
                    
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja taidemuseoprojektiin. Kirjallisuusessee, raportti projektista.
                    
Sisältö
Taidemuseo oppimisympäristönä, museopedagogisen projektin suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyössä taidemuseon kanssa. Näyttelyyn liittyvän oppimateriaalin tuottaminen, näyttelyopastus ja työpajatoiminta.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Osallistuminen on puutteellista. Opiskelija tuntee heikosti taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on heikkoa tai puutteellista. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on heikkoa. 
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea tai pintapuolinen. Osallistuminen on vähäistä. Opiskelija tuntee välttävästi taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on tyydyttävää. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on välttävää.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus osoittaa kurssin sisältöjen ymmärtämistä sekä taitoa soveltaa käytäntöön. Osallistuminen on säännöllistä. Opiskelija tuntee hyvin taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on kiitettävää. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on hyvällä tasolla, mutta siinä saattaa vielä olla pieniä puutteita.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Osallistuminen on aktiivista ja itseohjautuvaa. Opiskelija tuntee erinomaisesti taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on erinomaista. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on erinomaisella tasolla.
                    
