Siirry suoraan sisältöön

Taidemuseo- ja näyttelypedagogiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0120-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 30.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TTK perustoiminta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Annamari Manninen
Vastuuopettaja
Annamari Manninen
Ryhmät
KUVO4-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
KUVO4-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-1VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
TAAS2
Taiteen asiantuntija -maisteriohjelma, 2 vuosikurssi
Opintojakso
UKUV0120

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- taidemuseon toimintakäytännöt
- suunnitella ja toteuttaa pedagogista taidenäyttelytoimintaa ja siihen liittyviä työpajoja
- käyttää taidemuseota ja nykytaidetta taideopetuksen osana ja lähtökohtana

Toteutustavat

Luennot 21 h, ohjattu työskentely projektissa 24 h, itsenäistä työskentelyä 90 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja taidemuseoprojektiin. Kirjallisuusessee, raportti projektista.

Sisältö

Taidemuseo oppimisympäristönä, museopedagogisen projektin suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyössä taidemuseon kanssa. Näyttelyyn liittyvän oppimateriaalin tuottaminen, näyttelyopastus ja työpajatoiminta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen. Osallistuminen on puutteellista. Opiskelija tuntee heikosti taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on heikkoa tai puutteellista. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on heikkoa.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea tai pintapuolinen. Osallistuminen on vähäistä. Opiskelija tuntee välttävästi taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on tyydyttävää. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on välttävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus osoittaa kurssin sisältöjen ymmärtämistä sekä taitoa soveltaa käytäntöön. Osallistuminen on säännöllistä. Opiskelija tuntee hyvin taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on kiitettävää. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on hyvällä tasolla, mutta siinä saattaa vielä olla pieniä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Osallistuminen on aktiivista ja itseohjautuvaa. Opiskelija tuntee erinomaisesti taidemuseon toimintakäytännöt. Pedagogisen taidenäyttelytoiminnan suunnittelu ja toteutus on erinomaista. Taidemuseon ja nykytaiteen käytön hahmottaminen taideopetuksen osana ja lähtökohtana on erinomaisella tasolla.

Siirry alkuun