Siirry suoraan sisältöön

Kestävyys- ja luontokasvatusta soveltava projekti (6op)

Toteutuksen tunnus: LAER2405-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 05.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.03.2024 - 16.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Ulla Kemi
Ajoitusryhmät
R5 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
R5
Opintojakso
LAER2405

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella kestävyyskasvatusta soveltavan projektin koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin hyödyntämällä oppijoiden yhteisöjä, kuten koulujen opettajia, kansalaisjärjestöjä, tiede- ja taidekeskuksia, museoita tai hankeorganisaatioita
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelmalliset tavoitteet projektissa; yhteisöllisyys, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja laaja-alainen osaaminen
- ottaa huomioon projektityöskentelyssään kestävän tulevaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja arktisuuden
- tehdä yhteistyössä alustavan projektisuunnitelman, rahoitushakemuksen
- dokumentoida projektin prosessin
- arvioida omaa ja vertaisten oppimista ja toimintaa
- käyttää ja soveltaa kasvatustieteellistä ja oppimisen teoreettista tietämystään käytännön työskentelyssään sekä kehittää tutkivan opettajan asiantuntijuutta
- soveltaa vastuullista tutkimusta ja tuotekehitystä projektityössään

Toteutustavat

- Kontaktiopetus 30h: luennot 20h ja seminaari tai harjoittelu 10h 2op
- Vertaisopetus 90h: ryhmässä laadittu projektisuunnitelma ja raportti 4 op
- Itsenäinen työskentely 42h (sisältyy 6 op:een)

Suoritustavat

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentojen aikana työstettävien tehtävien suorittamista, seminaariesitystä tai harjoittelua koulussa tai muussa organisaatiossa ja sen vertaisarviointia sekä kirjallisuuteen perustuvan projektiraportin kirjoittamista.

Sisältö

- projektityöskentelyn teoreettiset mallit ja työtavat
- projektityöskentelyn erilaiset oppijoiden yhteisöt sekä rahoitusmallit
- projektityöskentelyn raportointi ja arviointi
- kestävyyskasvatuksen projektien luonne; kestävyyskasvatuksen yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja ekologinen vaikuttavuus, kestävyyskasvatus pohjoisissa ympäristöissä, kestävyyskasvatuksen hyvinvointivaikutus, kestävyyskasvatus vapaassa sivistystyössä, ja kolmannella sektorilla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Projektitoteutus on erittäin puutteellinen ja virheellinen, tai se sisältää huomattavia tiedollisia väärinkäsityksiä. Toteutus ei vasta tehtävänantoa.

Välttävä (1): Projekti on toteutettu huonosti kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvassa oppimisympäristössä. Projekti- ja rahoitussuunnitelma ei mahdollista toteutusta kuin osittain. Valittua kestävyyskasvatusmallia ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti kuin joiltakin osin. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Työ on heikosti jäsennelty. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä (2):
Projektitoteutus soveltuu toteuttavasti kohtalaisesti valitussa oppimisympärisössä. Projekti- ja rahoitussuunnitelma mahdollistaa toteutuksen, mutta se johtuu projektin suppeudesta. Valittua kestävyyskasvatusmallia koskevat tehtävät ovat sattumanvaraisia eivätkä ne täysin sovellu käytettäväksi kestävyyskasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Projekti on toteutettu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvassa oppimisympäristössä. Projekti- ja rahoitussuunnitelma mahdollistaa toteutuksen. Projekti- ja rahoitussuunnitelma mahdollistaa toteutuksen, mutta rahoittajiin ei ole oltu yhteydessä. Valittua kestävyyskasvatusmallia koskevia näkökulmia on perusteltu kohtalaisesti ja mallia voidaan hyödyntää käytännössä, mutta se on melko yksipuolinen tai kokonaisvaltaisesta kestävyyskasvatuksesta osin irrallinen (suhdetta kokonaisuuteen ei kuvata). Malli on ylimalkaisesti perusteltu. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä (4): Projektitoteutus tuo oppimisympäristöön kestävän kehitystä edistävän näkökulman. Projekti- ja rahoitussuunnitelma mahdollistaa toteutuksen, mutta rahoittajiin ei ole oltu yhteydessä. Kestävyyskasvatusmallissa on nostettu esille keskeisiä asioita valitusta näkökulmasta. Malli on toteutettavissa sellaisenaan, mutta se ei innovatiivisella tavalla avaa ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Mallissa yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Projektitoteutus kehittää oppimisympäristöä kestävyys- ja luontokasvatuksen näkökulmasta ja tuo siihen uuden pedagogisesti mielekkään kokonaisuuden. Projekti- ja rahoitussuunnitelma on mahdollistaa toteutuksen, mutta arvosana ei edellytä rahoituksen saamista. Riittää, että mahdollisiin rahoittajiin on oltu yhteydessä. Tarkasteltavaksi valittu kestävyyskasvatusmalli ja sitä koskevat harjoitteet ja perustelut ovat uniikkeja ja osuvia sekä niiden toteutettavuus on sovellettavissa sellaisenaan. Mallissa esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.

Siirry alkuun