Skip to main content

Supporting child’s growth and learning in early years’ education (3cr)

Code: LAER0130-3003

General information


Enrollment
01.12.2023 - 05.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.03.2024 - 28.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Teachers
Suvi Lakkala
Teacher in charge
Suvi Lakkala
Course
LAER0130

Evaluation scale

H-5

Objective

- Opiskelija oppii näkemään 5-8-vuotiaat lapset osana laajempaa kasvu- ja oppimisympäristöä.
- Hän on perillä 5-8-vuotiaiden lasten kehityspsykologisista piirteistä.
- Hän osaa havainnoida lasten hyvinvointia ja oppimista sekä tutkia ja jäsentää em. ilmiöitä käsitteellisellä tasolla ja tunnistaa niihin liittyviä tuen tarpeita yhteistyössä vanhempien kanssa.
- Opiskelija perehtyy varhaisen vaikuttamisen keinoihin sekä yhteisöllisen, ennaltaehkäisevän oppilashuollon käsitteellisiiin kehyksiin.
- Hän tuntee lasta tukevat varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyötahot ja tunnistaa oman roolinsa yhteistyössä.
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- havainnoida, tunnistaa ja tukea lasten tuen tarpeita ja vahvuuksia
- käyttää lapsen osallisuuden ja kuulemisen mahdollistavia lähestymistapoja työssään
- käyttää yhteistyössä vanhempien ja muun henkilökunnan kanssa dialogisia vuorovaikutustapoja
- tarkastella pienten lasten kasvu- ja oppimisympäristöjä sekä kehittää ja muokata niitä lapsilähtöisiksi
- soveltaa varhaisen vaikuttamisen keinoja lasten sosioemotionaalisen kasvun ja psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseen
- rakentaa vaiheittain etenevän joustavan tuen prosessin

Execution methods

Kontaktiopetusta 18 h, kirjallisuuden suorittaminen sovittavalla tavalla, itsenäistä työskentelyä 62 h

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- harjoitukset ja oppimispäiväkirja 1 op
- kirjallisuuden suorittaminen sovittavalla tavalla 2 op

Content

- varhaisen vaikuttamisen menetelmät käsitteellisesti jäsennettynä
- 5-8-vuotiaiden lasten psyykkinen hyvinvointi, sosio-emotionaaliset taidot ja niiden edistäminen
- perheen kanssa tehtävä yhteistyö
- yhteistyöverkostoihin tutustuminen ja niissä toimiminen
- lasten kasvun ja oppimisen havainnointi- ja tutkimus/seulontamenetelmät
- oppilas- ja opiskelijahuollon toimintatavat ja ohjeet
- tukiprosessin suunnittelu ja toteutus

Assessment criteria, satisfactory (1)

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Hylätty: Oppimispäiväkirja muodostuu eri luentoharjoitusten kuvauksesta muistiinpanojen muodossa.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Oppimispäiväkirjaan on valittu jonkin verran luentoharjoituksissa käsiteltyjä aiheita esimerkiksi oman kiinnostuksen perusteella, mutta sisältö on lähinnä kuvailevaa tai sisältää joitain omia mielipiteitä.

Esseen arviointikriteerit
Hylätty: Essee ei vastaa annettuun aiheeseen ja tekstiä kirjoitetaan paljon suorina sitaatteina. Tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ei noudateta (mm. hyvä ja asiallinen yleiskieli), esimerkiksi viitteet puuttuvat.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta selkeästi/erittäin selkeästi. Joitakin kurssiin liittyviä lähteitä voidaan käyttää oman ajattelun tukena tai vasta-argumentaationa.

Esseen arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiö hahmotetaan käsitteellisellä tasolla. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu aiheen kannalta keskeiset elementit löytäen. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena tai niiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta hyvin/kiitettävästi.

Assessment criteria, excellent (5)

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Erinomainen (5): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta erinomaisesti arvioiden ja vertaillen. Joitakin kurssiin liittyviä lähteitä käytetään hyvin oman ajattelun tukena tai vasta-argumentaationa.

Esseen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Esseessä on ongelmakeskeinen lähestymistapa. Kysymyksen asettelu, siihen vastaaminen ja perustelu osoittavat asian hallintaa käsitteellisellä tasolla. Oma näkemys on perustellen esillä ja tietoa on muokattu arvioiden ja vertaillen. Teoreettisten käsitteiden käyttö on harkittua ja tarkkaa. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena tai niiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta oivaltavasti.

Go back to top of page