Siirry suoraan sisältöön

Tiedon tuottaminen kasvatustieteissä (3op)

Toteutuksen tunnus: KYLE0210-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 09.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Opettajat
Janne Väätäjä
Marjaana Kangas
Vastuuopettaja
Marjaana Kangas
Ryhmät
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
AIKO4
Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
KASKO4
Kasvatustiede 4. vuosikurssi
MEDI4
Mediakasvatus 4. vuosikurssi
ERIASI1
Erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelma, 1.vuosikurssi
Opintojakso
KYLE0210

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lukemista, kirjoittamista ja tiedonmuodostusta akateemisena toimintana
- Osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä (tiedeviestintä)
- Ymmärtää, miten tietoa koskevat käsitykset kehystävät empiiristä tutkimusta
- Ymmärtää, mikä merkitys tieteenfilosofisilla ja metodologisilla kysymyksillä on tiedon tuottamisessa ja sen arvioinnissa
- Saa rohkeutta osallistua keskusteluun kriittisenä lukijana ja akateemisen yhteisön jäsenenä

Toteutustavat

Lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn/lukupiiriin osallistuminen sekä työskentelyn raportointi.

Suoritustavat

Lähiopetus 12h, ryhmä-/lukupiirityöskentely 34h, itsenäinen työskentely 35h

Sisältö

Opintojaksolla analysoidaan ja arvioidaan kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä ja osallistutaan ajankohtaiseen kasvatustieteellistä tietoa ja tutkimusta koskevaan keskusteluun. Opintojaksolla opiskelijat etsivät ajankohtaisia esimerkkejä, joissa on sovellettu kasvatustieteellistä tutkimusta, ja analysoivat niitä kriittisestä näkökulmasta tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Siirry alkuun