Introduction to Educational Sciences (5cr)
Code: KKAS1110-3003
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 27.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2023 - 07.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 500
- Teachers
- Lauri Lantela
- Tuija Turunen
- Päivi Salmela
- Helena Aho
- Susanna Rivinen
- Teacher in charge
- Tuija Turunen
- Course
- KKAS1110
Evaluation scale
H-5
Objective
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää kasvatustieteen osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä ja tieteenalan ominaispiirteet
- tuntee kasvatustieteen osa-alueet ja osaa soveltaa niitä kysymyksenasettelussa
- ymmärtää kasvatustieteelle ominaisten teorioiden ja käsitteiden rakentumisen ja osaa soveltaa niitä
- ymmärtää kasvatustieteiden historian ja yhteiskunnallisen merkityksen
- ymmärtää kasvatustoiminnan eettisen luonteen ja tunnistaa siihen liittyvät filosofisen tarkastelun peruskäsitteet
Execution methods
Kurssi on mahdollista suorittaa kokonaan verkkovälitteisesti ja asynkronisesti kuitenkin kurssin alussa annettua aikataulua noudattaen. Kaikki luennot (myös lähiopetusluento) tallennetaan ja ovat katsottavissa Moodlen työtilassa ’Johdatus kasvatustieteeseen 2021-2024’ kurssin ajan. Rekisteröitymisavain kurssin työtilaan on KKAS1110,2021-2024
- lähiopetusluento 2 h
- verkkoluennot 13 h
- pienryhmätyöskentely verkossa 48 h
- itsenäinen työskentely 72 h
Accomplishment methods
- oppimispäiväkirja luennoista 1,5 op
- aktiivinen osallistuminen verkkoryhmätyöskentelyyn 1,5 op
- opintojakson kirjallisuuden tenttiminen 2 op
Content
- kasvatustieteet tieteenalana, kasvatustieteen osa-alueet ja lähitieteet
- kasvatustieteen peruskäsitteistö ja teorian muodostus
- kasvatustieteellinen kysymyksenasettelu
- kasvatustoiminnan eettinen luonne ja siihen liittyvien filosofisten ongelmien tarkastelun peruskäsitteet
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatustieteen peruskäsitteitä eikä tunnista tieteenalan ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustoiminnan eettisestä luonteesta on haparoiva ja kasvatustieteen historiallis-yhteiskunnallinen merkitys jää tunnistamatta.
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatustieteen peruskäsitteet ja teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatustieteen osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä. Hän tunnistaa kasvatustoiminnan eettisiä kysymyksiä ja kasvatustieteen historiallis-yhteiskunnallisia kysymyksiä. Suoritus on kuitenkin toteava ja luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatustieteen peruskäsitteitä ja soveltaa niitä teorianmuodostuksen ominaispiirteiden tarkastelussa. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteen ominaispiirteet, sen merkityksen osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä sekä yhteydet kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä kasvatustoiminnan eettisen luonteen. Suoritus on soveltava ja päättelevä.
Assessment criteria, good (3)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatustieteellisen käsitteistön ja teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden kasvatustieteen merkityksen ja ominaispiirteet osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä ja yhteiskunnallista keskustelua. Opiskelija tarkastelee kasvatuksen eettisiä kysymyksiä kasvatusfilosofian käsitteistöä hyödyntäen Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ja tarkastelemaan kasvatustieteen asemaa ihmis- ja yhteiskuntatieteissä ja kasvatuksen eettisiä kysymyksiä yhteiskunnallisessa keskustelussa argumentoivalla otteella.