Siirry suoraan sisältöön

Inkluusion ulottuvuudet (5op)

Toteutuksen tunnus: LKAS3117-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2023 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Suvi Lakkala
Ryhmät
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
ERILO5
Erityisopettajan ko. 5. vuosikurssi
Opintojakso
LKAS3117

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

-tunnistaa oppimisympäristöissä esiintyviä sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuvia eristäviä käytäntöjä sekä oppimisen esteitä
- tunnistaa tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta lisääviä käytäntöjä koulutusympäristöissä
- osaa kehittää oppimista ja osallisuutta edistäviä pedagogisia ratkaisuja

Toteutustavat

Kurssin materiaalit ja aineistot ovat saatavana Moodlen työtilassa nimeltä LKAS3117 Inkluusion ulottuvuudet. Kirjautumisavain Moodleen: inklun ulott. Kurssia voi suorittaa ympäri vuoden.

Suoritustavat

Itsenäistä kirjallisuuden opiskelua;
Luokanopettajaopiskelijat: Exam-tentti tai kaksi tieteellistä esseetä, 3 op.
Inklusiivisen kasvatuksen maisteriohjelman opiskelijat: Exam-tentti tai kolme tieteellistä esseetä, 5 op.
Muut ajankohtaiset suoritustavat, esim. kv-hankkeiden työpajoihin ja seminaareihin osallistuminen ja niistä raportointi.

Sisältö

Moninaisuus sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuvana ilmiönä; kouluyhteisön, opettajien ja johtajien roolit ja mahdollisuudet inklusiivisen koulun rakentajina; osallisuus, toimijuus, voimaantuminen; oppijoiden moninaisuuden huomioon ottaminen opetuksessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tentin arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei tunnisteta/kunnolla rajata tenttikirjan sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.

Esseen arviointikriteerit
Hylätty: Essee ei vastaa annettuun aiheeseen ja tekstiä kirjoitetaan paljon suorina sitaatteina. Tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ei noudateta (mm. hyvä ja asiallinen yleiskieli), esimerkiksi viitteet puuttuvat.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tentin arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi/erittäin selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat hyvin/kiitettävästi.

Esseen arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiö hahmotetaan käsitteellisellä tasolla. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu aiheen kannalta keskeiset elementit löytäen. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena tai niiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta hyvin/erittäin hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tentin arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti. Vastaaja hahmottaa ilmiön liittyvien käsitteiden väliset yhteydet erinomaisesti.

Esseen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Esseessä on ongelmakeskeinen lähestymistapa. Kysymyksen asettelu, siihen vastaaminen ja perustelu osoittavat asian hallintaa käsitteellisellä tasolla. Oma näkemys on perustellen esillä ja tietoa on muokattu arvioiden ja vertaillen. Teoreettisten käsitteiden käyttö on harkittua ja tarkkaa. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena tai niiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta oivaltavasti.

Esitietovaatimukset

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Siirry alkuun