Siirry suoraan sisältöön

Globaalikasvatuksen teoria & tutkimus (5op)

Toteutuksen tunnus: GKAS3414-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 04.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.04.2024 - 06.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 30
Opettajat
Partow Izadi
Opintojakso
GKAS3414

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on perehtynyt tulevaisuudentutkimukseen ja systeemiteoriaan globaalikasvatuksen kannalta relevantista näkökulmasta
- kykenee muotoilemaan ja esittämään käytännöllisiä ja tieteellisiä kysymyksiä sekä osaa harjoittaa kriittistä ja itsenäistä ajattelua tutkiessaan kasvatustieteen relevanssia kestävälle ja inklusiiviselle globaalille kehitykselle.
- on tutustunut globaalikasvatuksen ja monikulttuurisuuden tutkimuskenttään ja on tietoinen epätuttujen kulttuurikontekstien tutkimiseen liittyvistä eettisistä pulmista.
- osaa soveltaa toimintatutkimuksen malleja ja käytäntöjä toteuttaakseen globaalikasvatuksen kannalta relevantteja tutkimus- ja kehityshankkeita.

Toteutustavat

- Luennot: 16 h
- ryhmäkeskustelut: 4 h
- itsenäinen työskentely: 110 h.
- aktiivinen osallistuminen luentoihin/harjoituksiin (1 op) hyv./hyl.
- henkilökohtainen oppimispäiväkirja (2 op) 1-5/hyl.
- ryhmäessee (2 op) 1-5/hyl

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmäkeskusteluihin
- kirjallisuuden opiskelu
- esseen laatiminen (pareittain tai pienryhmissä)
- oppimispäiväkirjan laatiminen (yksin).

Sisältö

- Katsaus globaalikasvatuksen tutkimuskenttään
- tulevaisuudentutkimus sekä yleinen systeemiteoria ja sen peruspostulaatit
- kasvatuksen rooli tulevaisuutta rakentavana yhteiskuntavoimana
- kasvatustieteen mahdollisuudet vastata kasvatuksen yhteiskunnalliseen tehtävään
- globaalikasvatuksen sekä monikulttuurisuuden tutkimuksen eettinen pulma
- toimintatutkimus ja oppivan tutkimuksen kenttä kasvatuksen, koulujen ja paikallisyhteisöjen systemaattisen kehittämisen työkaluina.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1): Suoritus on hyvin rajoittunut ja pintapuolinen; siinä käsitellään asioita irrallisesti ja yksipuolisesti; se sisältää lukuisia virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2): Suoritus on rajoittunut ja vastaa heikosti tehtävänantoa; siinä käsitellään asioita yksipuolisesti; se sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus vastaa pääosin tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä haetaan kokonaiskuvaa, mutta siinä on puutteita.

Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, ja osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella; siitä muodostuu kokonaiskuva; siinä on hyvin vähän puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus on eheä ja kattava kokonaisuus, joka soveltaa asioita monipuolisesti tai sijoittaa ne eri konteksteihin; se osoittaa kriittistä ajattelua ja itsenäistä oivallusta; teksti on hyvin kirjoitettu.

Esitietovaatimukset

kurssit GKAS3411-GKAS3413 (poikkeuksista voidaan neuvotella).

Lisätiedot

Pakollinen “Global Education” -sivuaineen valinneille opiskelijoille. Muut opiskelijat voivat suorittaa kurssin osana valinnaisia opintojaan.

Siirry alkuun