Critical Pedagogy (5cr)
Code: XNTU4405-3004
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 31.07.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 31.07.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 500
- Teachers
- Kirsti Lempiäinen
- Course
- XNTU4405
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa 
- tunnistaa kriittisen pedagogiikan osana kriittisen teorian/tutkimuksen paradigmaa
- analysoida opetuskäytäntöjä kriittisen pedagogiikan näkökulmasta 
- analysoida oppimista ja opettamista yhteiskunnallisessa kontekstissa  
- reflektoida opettamista ja oppimista sukupuolen näkökulmasta.
                    
Execution methods
Etäopetus. Suoritus EXAM-kirjatentti 
Kirjallisuustentti, myös kesäopintoina. Itsenäisen työn osuus 135 h. Kaikille pakollisena:
Moisio, O-P. & Huttunen, R. 1999. Totuuden ja oikean elämän kaipuu. Max Horkheimerin perustus Frankfurtin koulun kriittiselle teorialle. Teoksessa Moisio, O-P. toim. Kritiikin lupaus. Näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan, s. 9-43.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48149/SoPhi29_978-951-39-6480-1.pdf 
sekä Freire, P. 2005/1970. Sorrettujen pedagogiikka. 
Lisäksi valitaan kaksi teosta seuraavista:
hooks, b. 2007. Vapauttava kasvatus.
Kahn, R. 2010. Critical pedagogy, ecoliteracy, and planetary crisis: the ecopedagogy movement.
Saarinen, J., Ojala, H. & Palmu T. toim. 2014. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta.
                    
Content
Kriittiseen, feministiseen, queer-, eko- ja vapautuksen pedagogiikkaan tutustuminen, vaihtoehtoisten opettamistapojen tunnistaminen, opettamisen ja oppimisen reflektointi.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): 
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3‐4): 
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): 
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan käsitellä moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.
                    
Further information
Kirjatenttinä EXAMissa.
                    
