Skip to main content

Forest Landscape Planning (5 cr)

Code: R604ML109-3001

General information


Enrollment
02.10.2023 - 21.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Natural Resources, Forestry
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree programme in Forestry
Teachers
Anne-Mari Väisänen
Veli-Pekka Karjalainen
Teacher in charge
Veli-Pekka Karjalainen
Course
R604ML109

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija
- Tietää maisemasuunnitelman laatimisen periaatteet
- Tietää erilaisiin maisemiin liittyviä piirteitä
- Osaa soveltaa maisemanhoitotoimenpiteitä kohteiden ominaisuuksien mukaisesti
- Tietää visuaalisen viestinnän keskeiset vaikuttimet, maisemasuunnittelun pääperiaatteet sekä metsämaiseman suunnittelun tavoitteet ja suunnittelumenetelmät
- Hallitsee tietojärjestelmäpohjaisen paikkatiedon visualisoinnin periaatteet ja osaa tuottaa visuaalisia malleja ja karttaesityksiä eri teemoista tietojärjestelmien avulla
- Oppii simuloimaan maisemamuutoksia ja käyttämään visualisointia erilaisten ympäristön muutosten havainnollistamisessa ja suunnittelussa sekä metsä-, maisema- ja ympäristösuunnittelun työkaluna

Content

Metsämaisemasuunnittelun perusteet
Paikkatiedon visualisoinnin menetelmät ja työkalut
Maisemamuutoksen visualisointi virtuaalisen oppimisympäristön avulla
Osallistaminen osana suunnittelua

Location and time

Kevät 2024

Materials

Luentomateriaali ja opintojaksolla osoitettu kirjallisuus


Teaching methods

Tehtävät ja harjoitukset
Itsenäinen tiedonhaku ja työskentely
Ryhmätyöt
Luennot

Exam schedules

Ilmoitetaan toteutuksen aikana

Student workload

135h, joka koostuu harjoituksista, itseopiskelusta sekä luennoista.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun yleiset periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön pääpiirteittäin. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä.

2
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun yleiset periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön pääpiirteittäin ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija tietää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan. Opiskelija tietää maiseman visualisointimenetelmiä.

Assessment criteria, good (3)

3
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa ja osaa laatia maisemasuunnitelmassa hyödynnettäviä teemakarttoja. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija tietää eri maisematyyppien ominaisuudet ja osaa ottaa maisematyyppien ominaisuudet huomioon suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnollistaa paikan erityispiirteet maisemasuunnitelman laadinnassa hyödynnettävillä keinoilla. Opiskelija tietää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan ja osaa ottaa maiseman huomioon metsänhoidollisia toimenpiteiden tai hakkuiden suunnittelussa. Opiskelija osaa visualisoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä.

4
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa laatia maisemasuunnitelmassa hyödynnettäviä teemakarttoja. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija ymmärtää eri maisematyyppien ominaisuudet ja osaa ottaa maisematyyppien ominaisuudet huomioon suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnollistaa paikan erityispiirteet maisemasuunnitelman laadinnassa hyödynnettävillä keinoilla. Opiskelija ymmärtää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan ja osaa ottaa maiseman huomioon metsänhoidollisia toimenpiteiden tai hakkuiden suunnittelussa. Opiskelija osaa visualisoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Opiskelija tietää maisemasuunnittelun periaatteet ja osaa soveltaa periaatteita sujuvasti maisemasuunnitelman laatimiseen liittyvissä toimenpiteissä. Opiskelija tietää maisemasuunnitelman sisällön ja ymmärtää maisemasuunnitelman sisällön muodostumisen periaatteet. Opiskelija tietää maisemasuunnitelmissa hyödynnettävien teemakarttojen merkityksen suunnitelman havainnollistamisessa. Opiskelija osaa laatia maisemasuunnitelmassa hyödynnettäviä teemakarttoja. Opiskelija osaa analysoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa tekijät huomioon maisemasuunnittelussa. Opiskelija ymmärtää eri maisematyyppien ominaisuudet ja osaa ottaa maisematyyppien ominaisuudet huomioon suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnollistaa paikan erityispiirteet maisemasuunnitelman laadinnassa hyödynnettävillä keinoilla. Opiskelija ymmärtää metsään liittyvien toimenpiteiden vaikutuksen maisemaan ja osaa ottaa maiseman huomioon metsänhoidollisia toimenpiteiden tai hakkuiden suunnittelussa itsenäisesti. Opiskelija osaa visualisoida maisemaan vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää nykyaikaisia menetelmiä maisemaan vaikuttavien tekijöiden visualisoimisessa.

Further information

Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaisuudessaan etänä. Opintojaksolla järjestetään ohjauksia etäopetustuokioina. Ohjauksiin osallistuminen on vapaaehtoista. Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii Qgis- tai muun paikkatieto-ohjelman käyttämistä omalla tietokoneella. Jos Qgis-ohjelman käyttäminen omalla koneellasi ei ole mahdollista, Lapin AMK:n tiloissa on mahdollista käyttää Qgis-ohjelmaa ja osallistua Lapin AMK:n tietokoneilla ohjaustuokioihin. Opintojaksoon sisältyy vapaaehtoinen lähipäivä huhtikuussa Virtuaalimetsän parissa.

Go back to top of page