Hyvinvointiyhteistyö ja opiskeluhuolto (5op)
Toteutuksen tunnus: KOJO2104-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2022 - 02.08.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2023 - 01.03.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Lauri Lantela
- Arto Kauppi
- Jaana Leinonen
- Saana Korva
- Henna Nurmi
- Ryhmät
-
ONLINE-KOJO2100Online koulutusjohtaminen ja opetushallinto
- Opintojakso
- KOJO2104
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvata lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja hyvinvoivan kouluyhteisön lähtökohdat
• tunnistaa monitoimijaisen yhteistyön prosesseja opiskeluhuollollisissa asioissa
• tuntee opiskeluhuoltoon ja lapsen oikeuksiin liittyvän keskeisen lainsäädännön
• tuntee monitoimijaisen yhteistyön toimijakentän systeemisen kokonaisuuden lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa arvioida monitoimijaisen yhteistyön merkitystä ja edellytyksiä toiminnallisesta, toimintakulttuurisesta ja osallisuuden näkökulmista osana lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen yhteistyöverkostoja
• osaa jäsentää ratkaisuvaihtoehtoja monitoimijaiseen hyvinvointiyhteistyöhön ja sen johtamiseen liittyviin haasteisiin
Toteutustavat
• Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkovälitteisesti opintojakson alussa kerrottua aikataulua noudattaen.
- Verkko-opetus:
o luennot 12 tuntia
o itsenäistä yksilöllistä ja/tai pienryhmätyöskentelyä 65 tuntia
verkko-opetukseen liittyvien tehtävien työstäminen
kirjallisuuteen perehtyminen
- Oppimistehtävä:
o itsenäistä yksilöllistä tai parityöskentelyä 53 tuntia
Suoritustavat
Verkko-opetukseen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (5 op).
o Verkkoluennot ja luentoihin liittyvät tehtävät
o Kirjallinen oppimistehtävä, jossa opiskelija tarkastelee asiaa tai ilmiötä käytännön, lainsäädännön, luentojen, kirjallisuuden ja tutkimuksen valossa. Kirjallisen oppimistehtävän arviointi 0-5 -asteikolla
Sisältö
• hyvinvointiyhteistyön johtaminen laajempana näkökulmana
• johtamistyön arki ja erilaiset koulun arjessa ilmenevät opiskeluhuollolliset asiat
• opiskeluhuoltoon ja lapsen oikeuksiin liittyvä keskeinen lainsäädäntö
• monitoimijaisen yhteistyön edellytykset, toimintatavat ja toimintakulttuuri, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmat
• turvallisuus ja terveys oppilaitoksessa (mm. järjestyssäännöt, kouluretket ja leirikoulut)
Oppimateriaalit
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, lastensuojelulaki, soveltuvin osin rikoslaki ja vahingonkorvauslaki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 / hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.
1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.
4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.
Lisätiedot
Lisäksi videoluennot: Henna Nurmi, Jaana Leinonen ja Outi Ervasti.