Siirry suoraan sisältöön

Yhdenvertaisen kasvatuksen ja koulutuksen kysymykset (5op)

Toteutuksen tunnus: AKAS3112-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tommi Wallenius
Opintojakso
AKAS3112

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen merkityksen suhteessa kysymykseen yhdenvertaisuudesta
- tuntee ajankohtaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä eri koulutusasteilla, eri ikävaiheissa ja erilaisilla elämänalueilla
- kykenee jäsentämään kysymystä yhdenvertaisuudesta tieteellisten käsitteiden avulla.

Suoritustavat

Tentitään kolme kohtaa kirjallisuusluettelosta.

Sisältö

Kriittiseen koulutusta ja yhdenvertaisuutta koskevaan tutkimukseen perehtyminen.

Oppimateriaalit

Tentitään kolme (3) kohtaa kirjallisuusluettelosta:

1. Berg, Päivi & Kokkonen, Marja: Urheilun takapuoli, 2016/2018. (Avoimessa verkossa)

2. Huiputuksen moraalijärjestys - Osallisuuden ja sosiaalisen kivun kertomuksia; toim. Karin Filander, Maija Korhonen & Päivi Siivonen, 2019. (kirjasto hankkii e-kirjan.)

3. Kari-Björkbacka, Irmeli: Alueen ja työn sukupuoli, 2015. (verkossa)

4. Kasvatus 3/2020, kolme artikkelia:
Souto: Väistelevää ohjausta – Opinto-ohjauksen yksin jättävät käytänteet maahanmuuttotaustaisten nuorten parissa;
Myyry: Sukupuolten tasa-arvon diskursiivinen murros Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 ja 2014 välillä;
Berg & Kokkonen: ”Ei tehdä mitään numeroo”: Heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaalis- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista.

5. Sukupuolentutkimus 4/2015, neljä artikkelia: (verkossa)
Järviö, Nina: Pelastetaan homot! Kansalaisaktivismi, homoseksuaalisuus ja turvapaikanhaku Suomessa.
Seikkula, Minna: Rodullistavien rajanvetojen kyseenalaistaminen rasismin kohteeksi joutuvien blogiteksteissä.
Huhta, Aleksi: ”Tokko ne tytöt sentään tanssia tahtovat mustien kanssa”? Amerikansuomalaisen lehdistön suhtautuminen Harlemin suomalaisten ja mustien välisiin ”sukupuolisuhteisiin” keväällä 1931.
Rajas, Jarmila: Rodullistamisen perinteeet. Rotyhygieeninen äitiys, maahanmuuttajien kototuttaminen ja kelpoisuus.

6. Ojala, Hanna: Opiskelemassa tavallaan. Vanhat naiset ikäihmisten yliopistossa, 2011. (verkossa)

7. Riitaoja, Anna-Leena: Toiseuksien rakentuminen koulussa, 2013. (Verkossa)

8. Vaattovaara, Virpi: Elämänkulku ja toimijuus: Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990-2011, 2015. (Verkossa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

EXAM-TENTTIEN AIKATAULU

Syksy 2022

MA 14.11 – SU 20.11

Kevät 2023

MA 6.2 – SU 12.2.2023
MA 27.3 – SU 2.4.2023
MA 8.5 – SU 14.5.2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa myös esseellä (n. 15 s.). Esseesuorituksia otetaan pääsääntöisesti vastaan kevätlukukaudella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3‐4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.

Siirry alkuun