Terveydenhuollon laadunhallinta (2op)
Toteutuksen tunnus: K702HL59-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.03.2023 - 25.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2023 - 08.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Info 26.10.2023 klo 10-11.30 (Teams)
Ohjaus 9.11.2023 klo 10-11 (Teams)
itsenäinen työskentely 26.10.2023 - 8.12.2023
Ryhmätyöskentely 26.10.2023 - 8.12.2023
Palaute ja arviointi kurssin suorituksesta viimeistään 15.12. 2023
Tavoitteet
o Ymmärtää terveydenhuolto-organisaation laadunhallintaan liittyvät kansalliset laatusuositukset/-vaatimukset sekä lainsäädännön ja keskeisimmät laatutyön menetelmät ja käsitteet
o Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa sekä omaa työskentelyään ja ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
Suoritustavat
• Itsenäiset tehtävät ja pari-/ryhmätehtävä verkkotyöskentelynä Moodle-oppimisympäristössä
Sisältö
o Suomalaisen terveydenhuollon laatu ja sen hallintamenetelmät
o Terveydenhuollon laadunhallintaa ohjaavat lait ja suositukset
o Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
o Laadunhallinnan merkitys ja menetelmät; toteutus sekä arviointi
o Laadunhallinta osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista
Aika ja paikka
26.10.2023 -10.12 2023.
Oppimateriaalit
THL 2019. Hoidon laatuun liittyvien artikkelien linkkejä: Hakutulokset - THL
Suneja, A. & Suneeja, C. 2018. Lean ja terveydenhuolto. Duodecim. Kirja löytyy myös Oppiportista.
Kallankari Sanna 2019. Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Duodecim. Kirja löytyy myös Oppiportista.
Korte, Henna, Jokela Ritva, Korhonen Esko, Perttunen Jyrki. 2020. LEAN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA. 2. painos. HUS. https://www.hus.fi/sites/default/files/2021-11/lean-sosiaali-ja-terveydenhuollossa-taskukirja.pdf
Berg, Ritva 2019. MUUTOKSEN JOHTAMINEN TERVEYDENHUOLLON ORGANISAATIOMUUTOKSESSA Systemaattinen kirjallisuuskatsaus. urn_nbn_fi_uef-20191398.pdf.
Laaksonen, Niskanen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. (verkkokirja kirjaston e-kirjoissa)
Maijala Riikka. 2019. LEAN TERVEYDENHUOLLOSSA - Näkökulmina hukka ja johtaminen. Turun yliopiston julkaisuja, Sarja C. https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/148443/AnnalesC477Maijala.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mäkijärvi, M. 2010. LEAN-MENETELMÄ SUOMALAISESSA TERVEYDENHUOLLOSSA- kokemuksia ja haasteita HUS:ssa. Tutkielma. Tampereen teknillinen yliopisto. https://docplayer.fi/1633593-Lean-menetelma-suomalaisessa-terveydenhuollossa-kokemuksia-ja-haasteita-hus-ssa.html
Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Suomen Kuntaliitto. (verkkojulkaisu) https://docplayer.fi/142654816-Terveydenhuollon-laatuopas.html
Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. CAF 2013. https://docplayer.fi/280621-Organisaation-kehittaminen-itsearvioinnin-avulla.html
Heinänen & Jokiniemi. 2020. Lean-ajattelu terveydenhuollon johtamisessa. Lääkärilehti - Lean-ajattelu terveydenhuollon johtamisessa (laakarilehti.fi). Viitattu 20.3.2023.
Pieniniemi, K. 2016. Johdanto laadunhallinnan ISO 9000 – standardeihin. https://docplayer.fi/33829219-Johdanto-laadunhallinnan-iso-9000-standardeihin-kari-pieniniemi-ydinosaajat-suurhankkeiden-osaamisverkosto-pohjois-suomessa-s20136.html
ITE–menetelmä - Julkaisuluettelo. Kuntaliitto. file:///C:/Users/sorajarvi/Downloads/ITE%20-julkaisuluettelo.pdf
THL. 2019. Terveydenhuollon kansalliset laaturekisterit. Tiivistelmä hankkeen pääraportista. Marraskuu 2019.
THL. 2021. Terveydenhuollon kansalliset laaturekisterit -sivusto. https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/sote-arviointi-ja-tietopohja/terveydenhuollon-kansalliset-laaturekisterit
THL. 2020. Laaturekisterihankkeen päätösseminaarin diat. https://www2.slideshare.net/THLfi/tag/laaturekisteripilottienpaatostilaisuus
THL 2020. Laaturekisterihankkeen dia-esitykset: https://www2.slideshare.net/THLfi/tag/laaturekisteripilottienpaatostilaisuus
THL. 2020. Hoitotyösensitiivinen laatu. Webinaarimateriaalit. https://www2.slideshare.net/THLfi/tag/hoitotyosensitiivinenlaatu
ja kirjallisuuskatsaus https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/140655/URN_ISBN_978-952-343-572-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tutkimuksesta tiiviisti: Hoitotyösensitiivinen laatu ja sitä kuvaavat indikaattorit – katsaus kirjallisuuteen
Substanssi-osaamiseen liittyvä kirjallisuus ja hoitotyön eri toimintaympäristöihin liittyvät laadunhallinnan tutkimukset ja raportit;
Esimerkiksi:
Mylläri Elina. 2017. Päivystyshoidon laatu iäkkäiden potilaiden kokemana. Väitöskirja Tampereen yliopisto,
LAATU JA POTILASTURVALLISUUS ENSIHOIDOSSA JA PÄIVYSTYKSESSÄ SUUNNITTELUSTA TOTEUTUKSEEN JA ARVIOINTIIN. 2014. STM ja Kuntaliitto. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70313/URN_ISBN_978-952-00-3489-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pulliainen, Lea. 2019. Lean-ajattelu haavapotilaan hoidossa. Haava-lehti 1/2019.
Kuisma, ym. Ensihoito. Ensihoidon laadunhallinta
Tehohoidon laatu. Teho- ja valvontahoitotyön oppaassa Terveysportissa
Opetusmenetelmät
Opintojakson info, ryhmätyön ohjaus, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävä verkossa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
• tehtävässä teoriatietoa laadunhallinnasta on käytetty niukasti
• asioiden tarkastelu on yksipuolista ja puutteellista, jolloin tehtävä on suppea ja eikä asioita ole perusteltu riittävästi luotettavaan lähdeaineistoon viitaten
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmista
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen jäävät pääosin epäselviksi
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun liittyen ja niitä on havainnollistettu esimerkein hyvin vähän.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Hylätty:
• tehtävä on suppea ja jäsentymätön
• tehtäväksi annossa pyydettyjä eri laadunhallinnan osatekijöitä ei ole kuvattu ja tarkasteltu
• tehtävän annon mukaisten asioiden kuvaus ja tarkastelu ei perustu luotettavaan teoriatietoon ja/tai asioita ei ole perusteltu riittävällä tarkkuudella
• laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen on suorittamatta
• tehtävää ei ole jäsennelty ja käsitekarttaa ei ole tehty ohjeen mukaan
• asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmasta
• pohdinta puuttuu
Arviointikriteerit, hyvä (3)
• tehtävässä on käytetty useita aiheeseen sopivia luotettavia lähteitä
• tehtävän annossa pyydettyjä eri osatekijöitä on tarkasteltu ja perusteltu teorialla, mutta ne jäävät hieman irrallisiksi
• asioita on tarkasteltu jonkin verran sekä omasta että organisaation näkökulmista
• tehtävä on kohtuullisen selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta eivät kaikin puolin käy ilmi tai niiden välinen rakenne on jonkin verran jäsentymätön.
• asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja laadunhallinta-asioiden välisiin suhteisiin liittyen ja niitä on jonkin verran kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tehtävässä on käytetty monipuolisesti luotettavaa lähdekirjallisuutta/-artikkeleita
• tehtäväksi annossa pyydetyt asiat on kuvattu ja perusteltu teorialla sekä kyseisen potilasryhmän hoidon laadunhallinnan kannalta hyvin toisiinsa nivoutuen omasta ja organisaation näkökulmista
• tehtävä on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, josta käyvät ilmi käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta.
• asioita on pohdittu monipuolisesti sovellettuna valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja siinä ilmeneviin laadunhallintaan liittyvien asioiden välisiin suhteisiin ja niitä on kuvattu havainnollisin esimerkein.
• esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Lisätiedot
Oppimisympäristö: Moodle. Lisäksi käytetään Teamsiä infossa ja ryhmätyön ohjauksessa. Osa itsenäisistä tehtävistä Oppiportin kursseja tai vaihtoehtoisesti ko. sisällöt aiheeseen sopivasta kirjallisuudesta tai tutkimuksista/julkaisuista opiskeltavissa.