Siirry suoraan sisältöön

Taidon oppiminen ja opettaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK134-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

02.02.2023 - 15.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija

Opettaja

  • Sami Kalaja
  • Heikki Hannola
  • Petteri Pohja

Vastuuhenkilö

Heikki Hannola

Opiskelijaryhmät

  • R75YL23K
    Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Opiskelija kykenee suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Opiskelija osaa mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Teema 1: Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.
- Teema 2: Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Aika ja paikka

Verkko- ja lähiopetus.
Lähiopetus 16.-18.2.2023 Santasport Lapin urheiluopistolla. Opintojaksoinfo 2.2.2023 klo 18:00-20:00.

To 16.2.
10:00-11:45 Taitoteoriat
12:30-14:00 Havaintomotoriikka (käytäntö)
14:30-16:00 Havaintomotoriikka ja taitovalmennus

Pe 17.2.
08:15-09:45 Taitojen opettaminen (käytäntö)
10:15-11:45 Taitojen opettaminen (käytäntö)
12:30-13:15 Biomekaniikka
13:15-14.00 Biomekaniikan aistiminen (käytäntö)
14:30-16:00 Non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaalioppiminen

La 18.2.
08:15-09:45 KTK-testi (käytäntö)
10:15-11:45 Taidon testaaminen ja motorinen kehitys sekä taitovalmennus
12:30-14:00 Jakson yhteenveto

Oppimateriaalit

Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Kari Kauranen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Helsinki 2011.
Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010.

Opetusmenetelmät

Osaat soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Kykenet suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaan erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Osaat mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä taitojen oppimisen tutkimuksia.

Teema 1. Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

Teema 2. Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja arvioida liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa.
- osaa suunnitella ja kehittää monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1.
Sovellat taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Tyydyttävä 2.
Sovellat monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3.
Sovellat ja arvioit taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Hyvä 4.
Sovellat ja arvioit monipuolisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja arvioit monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5.
Sovellat ja arvioit monipuolisesti ja kriittisesti taidon oppimisen, opettamisen ja liikkeen analysoinnin teoriaa ja suunnittelet ja kehität monipuolisesti liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.