Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK117-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.02.2023 - 28.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
englanti
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettajat
Anzelika Krastina
Mika Uitto
Maarit Tihinen
Mirva Tapaninen
Ryhmät
R31YE23K
Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2023
Opintojakso
YAMK117

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö

Aika ja paikka

Virtuaalikontaktit:
Ti 21.2.2023 klo 17-21
To 2.3.2023 klo 17-19 (2h)
Ti 28.3.2023 klo 17-21

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.

Siirry alkuun