Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaan (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK117-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 12.01.2023 - 31.01.2023
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 21.02.2023 - 28.04.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- TKI-osuus
 - 4 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Yksikkö
 - Ylempi AMK-koulutus
 
- Opetuskielet
 - englanti
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 35
 
- Koulutus
 - Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
 
- Opettajat
 - Anzelika Krastina
 - Mika Uitto
 - Maarit Tihinen
 - Mirva Tapaninen
 
- Ryhmät
 - 
                        R31YE23KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2023
 
- Opintojakso
 - YAMK117
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.  
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, 
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
                    
Sisältö
Keskeiset sisällöt: 
•	Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi 
•	Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat 
•	Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä 
•	Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö 
•	Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi 
•	Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa 
•	Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
                    
Aika ja paikka
Virtuaalikontaktit:
Ti 21.2.2023 klo 17-21
To 2.3.2023 klo 17-19 (2h)
Ti 28.3.2023 klo 17-21
                    
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä. 
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija 
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista. 
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen. 
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija 
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista. 
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.