Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: K702GL43-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.10.2022 - 31.12.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2023 - 10.02.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Geronomikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Tanja Marjanen-Korkala
- Anne Jokelainen
- Vastuuopettaja
- Anne Jokelainen
- Ryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
- Opintojakso
- K702GL43
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen ja soveltaa sitä käytäntöön. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.
Suoritustavat
Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy ruotsin kielen opintojaksoon
Sisältö
Ikääntyneen väestön palveluntuottajat; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori
Ikääntyvän väestön palveluiden tuottaminen strategialähtöisesti (EU, valtio, kunnat, yksikkö)
Palveluohjaus osana ikääntyneen väestön palveluita
Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö
Asiakastietojen käsittely ja kirjaaminen
Aika ja paikka
Opintojakson teoriaosuus toteutuu ajalla 12.1.2023 - 10.2.2023 Kemin kampuksella ja osittain etäopetuksena määritettyinä päivinä.
Oppimateriaalit
Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes. Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes. Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto. Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press. Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL. Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry. Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon orientoituminen alustavan luennon ja opintojakson tehtävien kautta. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien tehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot mahdollisuuksien mukaan.
Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija rakentaa omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa teoriaopintojen ajan ennen käytännön harjoittelua. Lisäksi opiskelijat toteuttavat parityönä Case-harjoitustehtävän. Teoriaopintojakson lopussa opiskelijat suorittavat palveluohjauksen kokonaisuuteen liittyvän tentin. Opettajat ohjaavat oppimisprosessia opintojakson aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoriaopinnot on suoritettava hyväksytysti ennen harjoittelun aloittamista. Hyväksytysti suoritettujen teoriaopintojen jälkeen käynnistyy opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa, joka toteutuu ajalla 13.3.2023- 5.5.2023. Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 27.2.2023-3.3.2023 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 8.5.2022-12.5.2022. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa ja niille osallistumista edellytetään.
Englanniksi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella, jotka arvioidaan arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä ja kirjata asiakastietoja
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja havainnollistaa asiakastyöesimerkein ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata ja valita tarkoituksenmukaisia orientaatioita palveluohjaukseen asiakastyössä. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi tarvittavia asiakastietoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata, havainnollistaa asiakastyöesimerkein, soveltaa ja arvioida kriittisesti ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata, vertailla sekä kriittisesti arvioida ja valita erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja ja työskennellä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti kirjata tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.