Kehittämistoiminnan johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK143-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
21.04.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Opettaja
- Anssi Tarkiainen
Vastuuhenkilö
Anssi Tarkiainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- Kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- Kestävä kehitys liiketoiminnassa
- Kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet
Aika ja paikka
Virtuaaliluennot:
Pe 21.4. klo 9-16.
La 29.4. klo 9-15.
Oppimateriaalit
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja
kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun
ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108.
Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampereen
yliopisto, Tampere.
Saatavilla: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tut
kimuksellnen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1
Artikkelit ja materiaalit Moodlessa esitetyn mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä annetusta aiheesta (avautuu 1 vko ennen ensimmäistä kontaktikertaa); laadittava ennen ensimmäistä kontaktikertaa.
Verkko-opetus ja -ohjaus.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Keskustelut ja raportointi verkkoalustalla.
Taustatiedon hankinta ohjeiden mukaan ja pohtivan esseen laadinta.
Työelämäsidonnaisen kehittämissuunnitelman laatiminen yksilötyönä opintojakson tavoitteiden mukaan.
Opetus ja ryhmätyöskentelyt toteutetaan virtuaalisesti Teams tai Zoom oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita.
- suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä.
- analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.