Tiedon tuottaminen kasvatustieteissä (3op)
Toteutuksen tunnus: KYLE0210-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2022 - 10.10.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.10.2022 - 27.11.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Marjaana Kangas
- Saila Leukumaa-Autto
- Opintojakso
- KYLE0210
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää lukemista, kirjoittamista ja tiedonmuodostusta akateemisena toimintana
- Osaa analysoida ja arvioida kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä (tiedeviestintä)
- Ymmärtää, miten tietoa koskevat käsitykset kehystävät empiiristä tutkimusta
- Ymmärtää, mikä merkitys tieteenfilosofisilla ja metodologisilla kysymyksillä on tiedon tuottamisessa ja sen arvioinnissa
- Saa rohkeutta osallistua keskusteluun kriittisenä lukijana ja akateemisen yhteisön jäsenenä
Toteutustavat
Lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn/lukupiiriin osallistuminen sekä työskentelyn raportointi.
Suoritustavat
Lähiopetus 12h, ryhmä-/lukupiirityöskentely 34h, itsenäinen työskentely 35h
Sisältö
Opintojaksolla analysoidaan ja arvioidaan kriittisesti tiedon tuottamista ja esittämistä ja osallistutaan ajankohtaiseen kasvatustieteellistä tietoa ja tutkimusta koskevaan keskusteluun. Opintojaksolla opiskelijat etsivät ajankohtaisia esimerkkejä, joissa on sovellettu kasvatustieteellistä tutkimusta, ja analysoivat niitä kriittisestä näkökulmasta tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.
Lisätiedot
Luennot ovat 17.-27.10., jonka jälkeen alkaa työpajatyöskentely ja raportin työstäminen. Luennot ovat hybridiluentoja eli niihin voi osallistua myös etänä.