Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL109-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 08.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Toni Westerlund

Vastuuhenkilö

Toni Westerlund

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja perusperiaatteet. Opiskelija osaa laatia olioparadigmaa noudattavia ohjelmia.

Sisältö

Olio-ohjelmoinnin perusperiaatteet:
-Luokat ja Oliot
-Rakentajat
-Metodit
-Jäsenmuuttujat
-Periytyminen
-Näkyvyysmääreet
-Kapselointi
-Myöhäinen sidonta
-Aikainen sidonta
-Luokkamuuttujat ja metodit
-Ylikirjoittaminen ja kuormittaminen
-Abstraktit luokat
-Rajapinnat

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan Rantavitikan kampuksella, Jokiväylä 11, syyslukukaudella 2023.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, esimerkit ja harjoitukset. Moodle-työtilassa linkki jaettuun OneDrive-materiaalihakemistoon.

Kirjallisuus
C# Object-Oriented Programming
C# Olio-ohjelmointi

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja ohjelmointiharjoituksia 40 tuntia, itsenäistä opiskelua, työskentelyä lukukausiprojektissa sekä harjoitustyön tekoa 97,5 tuntia.
Ohjelmointiharjoitusten tekeminen oppituntien lisäksi omalla ajalla on olennaisen tärkeää, mikäli haluaa saavuttaa työelämässä vaadittavan ohjelmointirutiinin ja ammattipätevyyden.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla käytävät aiheet liittyvät lukukausiprojektiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttö/koe suoritetaan opintojakson lopussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Käytettävä ympäristö:
Visual Studio + Unity 3D Pelimoottori

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet, periaatteet ja ohjelmointikielen perussyntaksin. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia olioparadigmaa noudattavia ohjelmia hyödyntäen ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja periaatteet sekä ohjelmointikielen syntaksin. Opiskelija osaa laatia olioparadigmaa ja hyviä ohjelmointikäytänteitä noudattavia ohjelmia. Opiskelija tuntee ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää syvällisesti olio-ohjelmoinnin keskeisimmät käsitteet ja periaatteet sekä hallitsee ohjelmointikielen syntaksin. Opiskelija osaa laatia vaativia olioparadigmaa ja hyviä ohjelmointikäytänteitä noudattavia ohjelmia. Opiskelija tuntee kattavasti ohjelmointikielen perusluokkakirjastoja ja osaa hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojaksolla suoritettuun näyttöön(osaamisen osoittaminen)/Koe, sekä opintojakson harjoitustehtävistä.