Skip to main content

Bachelor's Thesis (10cr)

Code: SSOS1203-3006

General information


Enrollment
08.08.2022 - 02.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.09.2022 - 15.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Social Work
Teachers
Pia Skaffari
Eeva Rossi
Pirjo Oinas
Jari Lindh
Tarja Orjasniemi
Teacher in charge
Jari Lindh
Scheduling groups
Ryhmä 1 / Tarja (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Ryhmä 2 / Eeva (Oulun ryhmä) (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Ryhmä 3 / Pirjo (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Oulun ryhmä (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Luennot (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Ryhmä 1 / Tarja
Ryhmä 2 / Eeva
Ryhmä 3 / Pirjo
Oulun ryhmä
Luennot
Course
SSOS1203

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen kirjoittaa eettisiä periaatteita noudattavan tieteellisen tutkielman
- jäsentää tutkimusprosessin eri vaiheet siten, että rajaus, teoreettinen viitekehys, tutkimuskirjallisuus ja menetelmät muodostavat relevantin tutkimuksellisen kokonaisuuden
- osallistua tieteelliseen keskusteluun.

Execution methods

Aloitustapaaminen (3 h), luennot (12 h) sekä seminaarityöskentely.
Kandidaatintutkielma ja siihen liittyvä kypsyysnäyte.

Accomplishment methods

SSOS1213A Osallistuminen luennoille, tutustuminen oheiskirjallisuuteen ja aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, jossa läsnäolovelvollisuus (4 op).
SSOS1213B Kandidaatintutkielman laatiminen lukukauden aikana. Kandidaatintutkielman esittäminen, opponenttina toimiminen ja SSOS1203.1 kandidaatintutkielman kypsyysnäyte (6 op).

Content

Kandidaatintutkielma on itsenäinen kirjoitelma. Tutkielmalta edellytetään selkeää kysymyksenasettelua, johon teksti vastaa. Yleensä tutkielma on teoreettinen perustuen aiempaan tutkimukselliseen ja teoreettiseen kirjallisuuteen, mutta myös empiirinen tutkielma on mahdollinen. Tutkielman aihe voidaan kytkeä oppiaineen hankkeisiin, joihin myös pro gradu -tutkielmien aiheet voivat kiinnittyä. Kandidaatintutkielmasta suoritetaan kypsyysnäyte, joka tarkistetaan sekä sisällön että kielen osalta.

Seminaarityöskentelyn ja luentojen tavoitteena on tukea tutkimusprosessia ja oppia argumentoimaan tieteellisesti. Seminaareissa opiskelijat esittelevät tutkielmaansa eri vaiheissa, kommentoivat toisten tutkielmia ja saavat sekä opettajan ohjausta että vertaisohjausta.

Location and time

OULUN TILAT:
9.9.2022 12.00-15.00 HR145 HR145 SAALASTINSALI
12.9.2022 09.00-12.00 L1 L1 Pohjanmaa sali
14.9.2022 09.00-12.00 HR145 HR145 SAALASTINSALI
22.9.2022 09.00-12.00 TH107 TH107
20.10.2022 09.00-16.00 TH107 TH107
17.11.2022 09.00-16.00 TH107 TH107
14.12.2022 09.00-16.00 TH107 TH107
15.12.2022 09.00-16.00 TH107 TH107

Materials

Oheiskirjallisuus:
Shaw & Briar-Lawson & Orme & Ruckdeshel (toim.): The Sage Handbook of Social Work Research (2010).
Ronkainen & Pehkonen & Lindblom-Ylänne & Paavilainen: Tutkimuksen voimasanat (2013).
Hurtig & Laitinen & Uljas-Rautio (toim.): Ajattele itse (2010).
Kakkuri-Knuutila & Heinlahti: Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia (2006).

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Tutkielma ei täytä tutkielmalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Välttävä (1): Tutkielma osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tutkimuksen tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja aineiston analyysissa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.

Tyydyttävä (2): Työssä on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja tutkimustuloksia, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Taustoitus voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön. Tulosten arviointi on puutteellista.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen johtaminen aiemmasta tutkimuksesta on käsitelty, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tulosten tulkinnassa ja johtopäätöksissä on pyritty samaan aikaan teorian ja empirian vuoropuheluun.

Kiitettävä (4): Tutkimuksessa käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Aineistonkeruutapa ja analyysimenetelmät ovat tutkimustehtävään sopivia. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Tutkielman teoreettinen viitekehys ja käsitteistö on taitavasti johdettu ja perusteltu osoittaen perehtyneisyyttä. Empiirisen aineiston käsittely on huolellista. Pohdinta kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä tutkimusta.

Qualifications

SSOS0100 Sosiaalityön perusopinnot
Suositellaan, että kandidaatintutkintoon kuuluvat metodiopinnot on suoritettu.

Further information

Huom! Päivitetty 22.8.22

Aloitusinfo ja luennot ovat ETÄOPETUKSENA ja ne myös tallennetaan. Zoom-linkki Moodlessa.
Ryhmät ovat sekä etäopetuksena että lähiopetuksena.
Aloitusinfo syksy 2022
pe 9.9.22 klo 12-15 (etänä)
Luennot
ma 12.9.22 klo 9-12 (etänä)
ke 14.9.22 klo 9-12 (etänä)
Seminaarit syksy 2022
To 22.9. 22 klo 09.00-16.00 (voi osallistua etänä)
To 20.10.22 klo 09.00-16.00 (voi osallistua etänä)
To 17.11.22 klo 09.00-16.00 (voi osallistua etänä)
Ke 14.12.22 klo 09.00-16.00 (esittämisseminaari läsnäolo Rovaniemi/Oulu)
To 15.12.22 klo 09.00-16.00 (esittämisseminaari läsnäolo Rovaniemi/Oulu)

yt. Jari

Go back to top of page