Skip to main content

Didactical Seminar (5cr)

Code: LAER0125-3004

General information


Enrollment
01.12.2022 - 12.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.05.2023 - 30.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Teachers
Suvi Lakkala
Course
LAER0125

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija:
- perehtyy valitsemaansa esi- ja /tai alkuopetukseen liittyvää aiheeseen ja löytää siihen liittyvää kotimaista ja ulkomaista tutkimuskirjallisuutta
- syventää tietämystään esi- ja alkuopetusikäisten oppimisesta ja ohjaamisesta
- oppii toiminnassaan ottamaan huomioon sekä ikäkausi- että ainedidaktiset seikat
- harjoittelee tieteellistä, suullista ja kirjallista esittämistä
- harjoittelee vasta-argumenttien esittämistä toisen opiskelijan työstä
- tutustuu esi- ja alkuopetuksen didaktisiin ja pedagogisiin sovelluksiin
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- käyttää alan kirjallisuutta oman opetuksensa suunnittelun tukena
- osaa tehdä opetustaan koskevia suunnitelmia ja kehittää uusia ideoita
- osaa rakentavalla tavalla analysoida esi- ja alkuopetuksen pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja

Execution methods

- Seminaarityöskentely 14 h
- Omatoiminen opiskelu n. 119 h

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen seminaariin,
- valittuun aihepiiriin perehtyminen,
- mahdollisen toiminnan suunnittelu ja toteutus/ teoreettisen aiheen käsitteellinen tarkastelu,
- seminaariesitelmä,
- kirjallinen seminaarityö ja yhden työn opponointi.
- Aktiivinen osallistuminen seminaariin ja seminaarityö 1-5 / hylätty

Content

Opiskelija valitsee itseään kiinnostavan esi- ja alkuopetukseen liittyvän aiheen. Opiskelija tutustuu siihen liittyvään kotimaiseen ja ulkomaiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Hän suunnittelee ja toteuttaa valitsemaansa aihepiiriin liittyvän opetuskokeilun, opetusmateriaalin tms. Valitusta aihepiiristä kirjoitetaan seminaarityö, jossa on kirjallisuuteen perustuva osa, toteutusosa ja pohdinta. Työ esitellään didaktisessa seminaarissa. Seminaarityön aiheena voi olla esimerkiksi:
- monialaiset oppimiskokonaisuudet
-taito- ja taideaineiden didaktiset sovellukset
- katsomusaineiden didaktiikka
- filosofian opettaminen esi- ja /tai alkuopetuksessa
- ympäristö- ja luonnontiedon kokeellisen ja tutkivan oppimisen toteuttaminen
- 5-8 -vuotiaiden lasten parissa tehtävä harrastustoiminta
- vaihtoehtopedagogiikan esi- ja alkuopetussovellukset
- yhteistyötahojen toiminta (esim. sosiaalitoimi, kasvatus- ja perheneuvola, sairaalakoulu, ensi- ja turvakodit, starttiluokat)
- esi- ja alkuopetusikäisten maahanmuuttajalasten opetus ja opetuksen järjestäminen - esi- ja alkuopetus eri konteksteissaan

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Seminaarityön laatiminen ja esittäminen ja toisen seminaarityön arvioiminen on puutteellista, virheellistä tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Seminaarityö on jäsentymätön. Työssä on käsitelty joitain käytännön ja tutkimusperustaisuuden elementtejä. Valittu aihepiiri esitellään puutteellisesti/ toisen seminaarityö opponoidaan pinnallisesti. Teoreettisten näkökulmien yhdistäminen työn didaktiseen sovellukseen on pinnallista.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Seminaarityö on selkeä kokonaisuus, joka osoittaa tekijän perehtymistä aiheeseen sekä teoreettisesti että käytännöllisesti. Esityksen rakenne osoittaa, että näkökulma on jäsentynyt. Keskeiset teemaan kiinnittyvät alueet hahmotetaan ja mahdollisia ongelmia tunnistetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty hyvin tai kiitettävästi. Toisen seminaarityö opponoidaan perusasiat hyvin hahmottaen.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Seminaarityössä teoreettisten lähtökohtien ja käytännön yhtymäkohdat tuodaan esiin erinomaisesti. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Omaan näkökulmaa käsitellään innovatiivisesti ja aiheeseen liittyviä ongelmia niiden merkityksiä on oivallettu ja pohdittu. Toisen seminaarityö opponoidaan analyyttisesti ja rakentavasti.

Go back to top of page